Sambandsman vid NOA med placering i Rabat, Marocko

Polismyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Nacka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Nacka, Kristinehamn, Karlskoga, Storfors, Lekeberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Nacka, Karlskoga, Hallsberg, Karlstad, Lindesberg eller i hela Sverige

I ditt arbete som svensk återvändandesambandsman (Return Liaison Officer) agerar du inom ramen för det gemensamma arbetet Polismyndigheten bedriver tillsammans med Migrationsverket och Kriminalvården, för att effektivisera återvändande- och återtagandearbetet. Funktionen innebär att du aktivt ska bidra till att beslut om utvisning och avvisning från Sverige till Algeriet, Marocko och Tunisien kan verkställas. Du kommer också att arbeta för ett utvecklat samarbete med gränsmyndigheterna samt för upprättandet av en framskjuten gränskontroll.

Arbetet kommer att vara varierande och kan bland annat innebära att du:
• Fungerar som en länk mellan marockanska och svenska myndigheter i syfte att upprätthålla den återtagandeöverenskommelse som finns upprättad mellan staterna.
• Är behjälplig med efterforskning samt utvecklar identifieringsprocessen i de ärenden där identifiering saknas, men misstanken kvarstår att personerna är marockanska, algeriska eller tunisiska medborgare.
• Etablerar, utvecklar och samverkar med ett lokalt nätverk för koordinering av återtagande, vilket innefattar samarbete med andra länder, internationella organisationer, lokala myndigheter och civilsamhället.
• Stödjer processen för återtagande/transitering vid gräns genom att ge råd till handläggare av ärenden och eskortpersonal vid återvändandearbetet.
• Stödjer organiserandet av gemensamma återvändandeinsatser (Joint Return Operations) och nationella återvändandeinsatser samt verkar för att öka motivationen hos lokala myndigheter att stödja återtagandeprocessen i linje med Sveriges och EU:s principer.
• Stödjer aktiviteter som syftar till implementering av återtagandeöverenskommelsen.
• Stödjer återintegreringsinsatser och andra former av stöd vid hemkomst för återvändande personer.
• Samlar information gällande mottagarlandets återtagandeprocess och ger råd till svenska myndigheter i enskilda ärenden. Informationen ska i vissa fall även kunna delges i större sammanhang såsom konferenser, utbildningar och andra internationella forum.
• Identifierar områden för polisiärt samarbete med mottagarlandet där behov av kapacitetshöjande åtgärder finns och samlar information om befintligt stöd till mottagarlandet.
• Dokumenterar och avrapporterar sitt arbete, inklusive regelbundna lägesrapporter om relevant utveckling i området.
• Följer den politiska utvecklingen i landet och i närområdet och vid behov förhandlar med lokala myndigheter för att etablera en gemensam förståelse av ramverket för återtagande.
• Verkar för ett utvecklat samarbete med gränsmyndigheterna i respektive land.

Vi söker dig som har:
• Polisexamen, akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet från arbete med återvändande eller verkställigheter vid statlig myndighet
• Erfarenhet från att etablera och upprätthålla kontakter med olika myndigheter, både nationellt och internationellt
• Kunskaper om förvaltningslagen
• God förmåga att hantera och bearbeta information
• Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i franska, svenska och engelska
• God fysisk och psykisk hälsa
• Körkort, manuellt växlad bil

Det är meriterande om du har:
• Mångårigt arbete inom Polismyndigheten eller Migrationsverket
• Erfarenhet av utlänningslagstiftningen, önskvärt genom arbete vid Polisen, Migrationsverket, Migrationsdomstol eller Regeringskansliet
• Erfarenhet av internationellt arbete och omvärldsorientering
• Tidigare utlandstjänstgöring
• Ytterligare språkkunskaper: Arabiska

Publiceringsdatum
2018-09-24

Dina personliga egenskaper
Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, där gott omdöme, god samarbetsförmåga och skicklighet att kommunicera - både muntligt och skriftligt - är centrala komponenter. Det är angeläget att du är van att förhandla, är resultatfokuserad, har god människokännedom samt är flexibel och prestigelös. Du har hög anpassningsförmåga och kan snabbt ta till dig och omsätta information. Du har förmåga att prioritera och självständigt ansvara för ditt arbete.

Kontakt
Vill du veta mer? Välkommen att kontakta Gränspolissektionen:
Patrik Engström, Sektionschef tfn 010-56 411 01, Natalya Glubochanska Carlsson, Gruppchef vid Ambassadsamordningen tfn 010-56 418 43.

Fackliga företrädare
Facklig information lämnas av:
Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 342 11;
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10;
Stefan Marcopoulos, ST, tfn. 010-563 91 39 eller
Johan Gertz, ST, tfn 070-632 94 26;
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 3 oktober 2018. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.noa@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med ref.nr 157/18 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till:
Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Latifa Gharbi, 010-56 404 13.

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid - placering Rabat Marocko

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-03

Kontakt
Företag
Polismyndigheten

Adress
Polismyndigheten
Box 1173
13127 NACKA STRAND

Kontorsadress
Jakobsdalsvägen 3

Jobbnummer
4363960

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: