Redovisningsekonom/processansvarig likviditetshantering
Svenska Kraftnät / Redovisningsekonomjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla redovisningsekonomjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Finansavdelningen. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för att Svenska kraftnät ska kunna uppfylla sitt uppdrag och nå sina mål. Inom avdelning Finans ingår funktionerna som arbetar med styrning, uppföljning, samordning, redovisning, verksamhetsutveckling och stöd.
Tjänsten är placerad på enheten Finans Redovisning som ansvarar för den legala redovisningen och rapporteringen, de ekonomiadministrativa processerna samt har systemansvar för ett antal system som stöttar verksamheten. Enheten är under tillväxt och består idag av 19 medarbetare och en enhetschef. Tjänsten ingår i ett team på 8 personer som hanterar de ekonomiadministrativa processerna.
Publiceringsdatum2024-03-08Om tjänstenArbetsinnehållet är mycket varierande och innebär dels processansvar för processen daglig likviditetshantering dels visst löpande arbete med den operativa dagliga likviditetshanteringen. Tillsammans med teamet stöttar du även verksamheten i frågor kopplat till teamets ansvarsområde. Tjänsten innebär både löpande rutinarbete, där alla i teamet hjälps åt där behov finns, samt förvaltning och utveckling av processen.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Praktisk likviditetshantering av säkerheter kopplade till verkets finansiella instrument på Nasdaq och European Energy Exchange
• Administration av valutaterminer
• Hantering av bankfullmakter och behörigheter för likviditetshantering
• Bankkontakter
• Valutaväxling
• Amortering samt upplåning och placering hos Riksgälden
• Bokföring och bokslutsuppgifter kopplade till processen
• Delaktig i ekonomisupport vilket innebär att utreda, analysera och svara på frågeställningar från verksamheten i frågor som rör enhetens ansvarsområden.
I takt med att verkets uppdrag växer får de finansiella frågorna större fokus. Det kan innebära nya finansiella flöden inom processen för daglig likviditetshantering.
Om dig
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas i rollen ser vi att du är engagerad, proaktiv och prestigelös. Du tar initiativ och hittar lösningar, är strukturerad och noggrann. Även en god kommunikativ förmåga, en vilja att dela med sig av sina kunskaper och att framgångsrikt kunna samarbeta med andra är viktiga egenskaper.
Vidare ser vi att du har examen inom ekonomi/redovisning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har även:
• minst 3 års aktuell och relevant erfarenhet av självständigt arbete med varierande uppgifter inom redovisning
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper i excel och övriga MS office program.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av och ett genuint intresse för likviditetshantering. Det är också meriterande om du har arbetat med förbättringsarbete och/eller haft någon form av processansvar.
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Sista ansökningsdag 2024-04-08
• Tjänsten är en tillsvidaretjänst
Kontakta gärna rekryterande teamledare Lena Svensson, tel. nr. 010-350 91 39 alternativt ansvarig rekryterare Maria Sahlén, tel. nr. 010-475 87 67 (
maria.sahlen2@svk.se). Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post:
fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät
Ersättning Individuell lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-04-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284),
http://www.svk.se Jobbnummer 8525423
Observera att sista ansökningsdag har passerat.