Projektledare med uppdrag som förvaltningsledare

Pensionsmyndigheten / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet

Vill du vara med och utveckla en av Sveriges modernaste myndigheter?
Hos oss pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete. En del av vår kärnverksamhet är att administrera den allmänna pensionen.

Utvecklingsavdelningens uppdrag är att driva myndighetens strategiska verksamhetsutveckling i riktning mot myndighetens framtidsbild. Det innefattar att driva och arbeta med konkretisering och genomförande av olika projekt och aktiviteter för att realisera framtidsbilden. Flera framtida tjänster kommer att vara digitala och kommer att kräva en ökad förmåga att driva vår utveckling utifrån ett kundbehov.

På utvecklingsavdelningen är vi idag cirka 60 medarbetare som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt och i stor utsträckning i projektform. Avdelningen ansvarar även för förvaltningsstyrningen av myndighetens olika förvaltningsobjekt. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.

Vi sitter i ljusa trevliga lokaler i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana.



Vi söker dig som vill arbeta med våra större och mer komplexa kärnobjekt. Du blir anställd som projektledare och din roll kommer i första hand att vara förvaltningsledare verksamhet. Du får ett brett ansvar och många kontaktytor i organisationen.

Under året stöper vi om vår förvaltningsorganisation till en tydligare förmånsbaserad arkitektur med tydliga, och lite mindre, objekt. Vi söker nu förvaltningsledare till våra förmånsobjekt som kommer ansvara för både relevanta delar av våra handläggningssystem liksom de system som hanterar regler och beräkningar för aktuell förmån.

Pensionsmyndigheten kommer genomgå stora förändringar de kommande åren. Dels bygger vi nya kärnsystem, där den nya arkitekturen är ett första steg. Dels kommer vi stegvis införa ett mer agilt arbetssätt. Rollen som förvaltningsledare kommer därför kräva erfarenhet av jobba i en föränderlig och senare agil miljö. Det är inte otänkbart att rollen som förvaltningsledare kommer övergå i en roll mer lik en ?product owner?.

Förvaltningsledningen innebär att du leder en virtuell organisation med personer som är lokaliserade både på vårt kontor i Stockholm och i Luleå, men även till stor del på våra kontor runt om i landet. Då du ansvarar för att leda arbetet inom objektet mot uppsatta mål krävs en kombination av förmåga att leda och inspirera andra människor så väl som ett strukturerat projektarbetssätt. En viktig del av arbetsuppgifterna är att verka för en väl fungerande organisation i objektet.

Du kommer att arbeta nära förvaltningsledare IT för objektet, samt i nära samarbete med förvaltningsledare verksamhet för de övriga förvaltningsobjekten. Den förvaltningsmodell som vi använder oss av är pm3.


Publiceringsdatum
2019-05-17

Erfarenhet och utbildning
Du har
• Relevant akademisk utbildning
• Flera års dokumenterad erfarenhet av arbete som projektledare och/eller förvaltningsledare av ett större/komplext förvaltningsobjekt i närtid
• goda kunskaper i verksamhetsutveckling och hur sådan bedrivs på ett strukturerat sätt med stöd av olika metoder för t.ex. verksamhetsanalys, kravanalys och kravställning
• Erfarenhet av att driva omfattande utvecklings- och förändringsarbete
• Erfarenhet av en etablerad förvaltningsmodell, gärna pm3
• Genom erfarenhet, förståelse för grundläggande processer inom IT-verksamhet

Det är meriterande om du har
• Erfarenhet från liknande roll inom statlig eller annan offentlig verksamhet
• Erfarenhet av att driva samverkan mellan olika myndigheter
• Erfarenhet av agilt arbetssätt
• Erfarenhet av att arbeta som konsult
• Erfarenhet av att etablera eller utveckla förvaltningsverksamhet
• Erfarenhet av förvaltning av bank-, pensions-, försäkringssystem eller liknande verksamhet med omfattande ärendehantering
• Certifiering som projekt- och eller förvaltningsledare

Dina egenskaper
För denna tjänst söker vi en proaktiv person som med vana kan navigera i en organisation med många intressenter.

För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap om myndighetens uppdrag, förmåner, processer och kunder.

Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både projekt- och objektmedlemmar, chefer och medarbetare. Det är också viktigt att du har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska samt förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Du inspirerar och engagerar och trivs med att leda arbetsgrupper.

Ovanstående egenskaper krävs för att lyckas och tycka om att arbeta som projekt-/förvaltningsledare hos oss.

Vi kommer vid urvalet lägga särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Vi tillämpar provanställning om 6 månader.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.

För mer information:
För mer information kontakta enhetschef Johan Arndt, 010-454 28 89.

Fackliga representanter Linda Modin, Saco, 010-454 33 36 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.

Välkommen med din ansökan senast 7 juni 2019. Märk din ansökan med PSL 2019-91.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-07
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2019-91
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Jobbnummer
4795989

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: