Produktägare informationsöverföring

Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen / Datajobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen i Norrköping, Sundbyberg, Stockholm, Mölndal eller i hela Sverige

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!

Vi söker en produktägare för våra informationsöverföringar till andra myndigheteter och förvaltningar.

Som produktägare för detta område kommer du att ansvara för att skapa en samlad bild över alla existerande informationsöverföringar, skapa en roadmap för kommande arbete och löpande prioritera våra insatser gentemot mot vår kapacitet. På det sättet styr du våra utvecklingsinsatser inom området.

I denna roll kommer du att även att upprätthålla kontakten med dem som tar emot informationen från oss. Det handlar om personer med motsvarande roll på mottagarsidan. Du kommer även att upprätthålla interna kontakter på Migrationsverket med bland annat rättsavdelningen då informationsöverföringarna styrs av lagkrav.

Allmän beskrivning av förväntningar på en produktägare beskrivs i slutet av denna annons. Dessa kommer att anpassas för det specifika området i dialog med dig.

Informationsöverföring från Migrationsverket

Migrationsverket levererar information till andra myndigheter och offentliga förvaltningar via bland annat filöverföringar samt fråga-svars-gränssnitt baserade på web-teknologi. Det finns i dagsläget många existerande integrationer. Kraven på dessa integrationer kommer att öka framöver och ges ett ökande fokus.

Integrationsteamet jobbar med mjukvaruutveckling, migrering av existerande implementationer till nya plattformar, underhåll av existerande implementationer och teknisk tredje linjens support på dessa. Vidare ingår arbete med att tydliggöra och samordna kravställning på dessa system samt att definiera arbete i en strategisk inriktning kring ökad fokus på enhetlig integration av system.

Det kommer att läggas ett ökat fokus på smidig och korrekt utbyte av information mellan myndigheter. Av detta skäl behöver Migrationsverket, i dialog med andra myndigheter, definiera en strategi för integration.

Uppdraget inkluderar följande ansvar:

- Skapa och kommunicera en vision om produkternas framtid
- Ansvara för att produktbudgeten kommer till maximal nytta
- Upprätthålla och kommunicera en roadmap för de produkter produktägaren ansvarar för.
- Prioritera krav från olika intressenter
- Bedöma nyttovärdet i affärskrav och beroende på värde besluta om de skall implementeras eller ej.
- Kommunicera beslut om affärskrav till intressenter som påverkas och motivera beslut om investering
- Säkerställa att affärskraven som skall implementeras omsätts i exekverbara backloggärenden för det agila team som utvecklar produkten. Detta görs i samverkan med en eventuell teknisk produktägare om sådan finns för området.
- Ansvarar för prioritering mellan löpande underhåll och nyutveckling för teamet.

Som person är du:

- Drivande och initiativtagande
- Kvalitetsorienterad
- Har förmåga att kommunicera komplexa budskap på begriplig vis
- Analytisk och problemlösande
- Intresserad av lärande och att dela kunskap med kollegor

Publiceringsdatum
2023-12-01

Kvalifikationer
- Akademisk utbildning inom datavetenskap, programvaruteknik eller datateknik eller annan för tjänsten relevant utbildningsbakgrund och yrkeserfarenhet
- God kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska och god förståelse i engelska, eftersom du dagligen behöver ta del av komplex information

Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver inplacering i säkerhetsklass samt godkänd lämplighetsprövning av Migrationsverkets säkerhetsavdelning. Krav på svenskt medborgarskap ställs för denna tjänst.

Meriterande erfarenhet:

- Erfarenhet av att samverka med andra myndigheter och som kravställare på integrationerna gentemot dessa.
- Att ha arbetat med centrala utlänningsdatabasen, dess styrning, data och kvalitet.
- Erfarenhet av tidigare arbete inom produktägarrollen.

Anställningen är tillsvidare med placering i Stockholm, Norrköping eller Malmö. Det finns goda möjligheter till distansarbete och vi har flexibla kontorsarbetstider. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Har du frågor om rollen eller aktuell enhet kontakta rekryterande chef Fredrik Almgren på 010-203 74 21 eller mailto:fredrik.almgren@migrationsverket.se.

Sista ansökningsdag 31 januari 2024

_________________________________________________________________________________________________________

Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.

Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.

Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2023- 16743".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Arbetsplats
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Kontakt
Fredrik Almgren
010-2037421

Jobbnummer
8301305

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen: