Polismyndigheten Gävleborgs län söker Arkivarie

Polismyndigheten i Gävleborgs län / Arkivariejobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Gävleborgs län i Gävle, Sandviken, Söderhamn, Bollnäs, Hudiksvall eller i hela Sverige

Vi söker dig som vill bidra till att utveckla polismyndigheten till Sveriges modernaste myndighet!
Allmänt
Gävleborgs län är Norrlands sydligaste län och ligger 200 km norr om Stockholm. Länet har drygt 279 000 invånare och är fördelade på landskapen Gästrikland och Hälsingland. Länet har en vacker natur som ger goda möjligheter till fritidsaktiviteter, ett rikt kulturliv med många evenemang, bra kommunikationer, fina utbildningsmöjligheter och välförsedd samhällsservice.
Polismyndigheten i Gävleborg består av Stab och Polisoperativ verksamhet. Polismyndigheten är geografiskt uppdelad i polisområdena Södra, Mellersta och Norra Gävleborg.
Det övergripande målet för rättsväsendet är den enskildes rättssäkerhet och rättstrygghet. Målet för Polisen är att minska brottsligheten, öka människors upplevda trygghet och ge en god service. För att kunna nå dessa mål krävs goda ledare och engagerade medarbetare. Myndigheten lägger stor vikt på ledning och styrning av verksamheten, med fokus på ett kommunikativt och coachande ledarskap.
Polismyndigheten i Gävleborgs län har ca 600 medarbetare varav ca 500 arbetar i kärnverksamheten. Som arkivarie ingår du i controllerenheten med placeringsort Gävle.

Publiceringsdatum
2010-12-22

Arbetsuppgifter
Som arkivarie har du ansvar för att utveckla arkivarbetet i polismyndigheten. Detta innebär bland annat att planera, samordna och praktiskt genomföra arbetet med såväl strategiska som operativa frågor gällande all typ av arkivering i myndighetens samtliga parallella arkiv. I rollen ingår att fungera som kompetent rådgivare till myndighetens chefer och verka som kunskapsförmedlare till myndighetens arkivföreståndare. Myndigheten står just nu inför en övergång från verksamhetsbaserad till processbaserad arkivering vilket innebär att du i stor utsträckning kommer arbeta med utveckling av och undervisning i det nya arbetssättet.
Du ingår i controllerenheten och rapporterar direkt till controllerchefen. Du förväntas bidra med helhetssyn, systematik och långsiktighet med fokus på arkivverksamheten.
Du har ett övergripande ansvar för samverkan inom arkivområdet med såväl övriga myndigheter inom polisväsendet som andra statliga myndigheter, deltagande i olika nationella arbets- och utvecklingsgrupper kan bli aktuellt.
Våra arkiv är belägna runt om i länet vilket innebär att du i rollen som arkivarie regelbundet förväntas besöka de olika arkivorterna. För att praktiskt klara detta krävs att du har körkort.
Din bakgrund - kunskapskrav
• Högskoleexamen med minst ett års heltidsstudier i arkivvetenskap.
• Goda kunskaper och erfarenhet av arbete med arkiv och dokumenthanteringsfrågor
• Goda kunskaper om verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkivområdet
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• Goda IT kunskaper
Det är meriterande om du har praktisk erfarenhet från arkivarbete vid statlig myndighet.
Vår syn på dig - egenskaper och förhållningssätt
Vi söker dig som är serviceinriktad, strukturerad och noggrann. Du har en god pedagogisk förmåga och ett stort intresse för utvecklingsfrågor. Som person är du öppen, självständig med god förmåga att samarbeta och har förmåga att driva utvecklingsarbete. Din kommunikativa förmåga är väl utvecklad.
Polismyndigheten erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Tjänsten är skyddsklassad och kräver svenskt medborgarskap och genomförande av registerkontroll enl. säkerhetsskyddslagen 14.

Körkortskrav
B

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
Tidsbegränsad anställning 6 månader med möjlighet till förlängning som Arkivarie.

Tillträde
Enligt överenskommelse

Ersättning
Fast lön
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-01-11
Ansökan, innehållande personligt brev, CV och referenter, samt märkt med diarienummer
A 713-8699/10 skickas till: Polismyndigheten i Gävleborgs län, HR-enheten, Box 625, 801 26 Gävle eller via e-post.
Ange följande referens när du ansöker: Diarienummer A 713-8699/10
Ansökan kan skickas till e-postadress: polismyndigheten.gavleborg@polisen.se

Kontakt
Maria Palmaeus, Controllerchef; tel 114 14

Facklig kontakt
Jusek - Frank Juhlin; tel 114 14
OFR/S - Lena Bogren; tel 114 14
OFR/P - Lennart Proos; tel 114 14

Företag
Polismyndigheten i Gävleborgs län

Adress
Polismyndigheten i Gävleborgs län
Box 625
80126 GÄVLE

Kontorsadress
Södra Centralgatan 1

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 026-655000
E-postadress: polismyndigheten@gavleborg.police.se

Jobbnummer
807881

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten i Gävleborgs län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten i Gävleborgs län: