Personlig handläggare aktivitetsersättning

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Ospecificerad arbetsort eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Ospecificerad arbetsort

Vi söker ett antal Personliga handläggare inom Avdelning för funktionsnedsättning till våra kontor i Örnsköldsvik, Umeå och Luleå

Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder är i olika situationer i livet och har olika behov av stöd. Vi vill bidra till att göra deras vardag enklare och tryggare.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Nu söker vi ett antal personliga handläggare aktivitetsersättning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom avdelning för funktionsnedsättning.

När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. I dessa situationer kan kunden ha rätt till aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning är ett ekonomiskt stöd som gör det möjligt för kunden att under pågående utredning påbörja rehabilitering som kan leda till arbete och egen försörjning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du möter kunderna i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall skolan.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-12-30

Övrig information
Tre tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Örnsköldsvik, Umeå eller Luleå. Meddela vilken av orterna du är intresserad av. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Therese Sjödin, 010-111 55 25 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Nilsson, 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Maria Isberg, 010-111 44 09. Saco-S: Anneli Edvinsson, 010-111 67 06

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 18 januari 2017 märkt med diarienummer 075499-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Stockholm
10351 10351

Kontorsadress
Stockholm

Jobbnummer
3239610

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: