Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Örebro
2015-06-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-02-26) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Örebro,
Hallsberg,
Lindesberg,
Karlskoga,
Köping eller i
hela Sverige Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare
www.forsakringskassan.se/omfk och
www.forsakringskassan.se/jobbahosossFörsäkringskassan söker dig som vill arbeta som Personlig handläggare inom avdelningen för Sjukförsäkring i Örebro län.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Inom området sjukförsäkring möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada har nedsatt arbetsförmåga. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Du arbetar i team och arbetar i vårt handläggningssystem med dator och telefon som dina arbetsverktyg.Man har i denna roll det övergripande ansvaret för kontakter med arbetsgivare, läkare och handläggare på andra myndigheter.
Just nu söker vi personliga handläggare inom följande 2 områden: Sjukpenning och Sjukpenning/samordning.
Sjukpenning Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning möter du kunder som bedömts kunna återgå i arbete/sysselsättning utan eller med ringa insatser från Försäkringskassan. Du möter kunderna i telefon och/eller skriftligen.
Sjukpenning/samordning Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning möter du kunder med en komplex livsituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du möter oftast kunden i fysiska personliga möten på bl.a. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, inom Hälso-och sjukvården och hos arbetsgivare. Möten sker också i telefon och/eller skriftligen.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• är van att agera på eget initiativ och tar ansvar för att skapa resultat med kundvärde och hög kvalitet
• har förmågan att arbeta systematiskt och drivande med en mycket god prioriterings- och planeringsförmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har en professionell kommunikativ förmåga muntligt och skriftligt
• har god datorvana och aktuell kompetens att arbeta i olika IT-system
• kan svenska flytande
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
I rekryteringsprocessen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2015-06-16Övrig informationFlertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placering är Örebro eller Karlskoga. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Intervjuer kommer att hållas fr.o.m. v.28 och framåt.
Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef Melul Sevim (för frågor om tjänsten) på telefonnummer 010-112 73 50. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Tommy Sönnergren, 072 580 90 57. Fackförbundet ST: Christel Andersson 010-113 41 69 eller Lena Eriksson 010-113 41 43. SACO: Sandra Odh 010 113 41 71
Så ansöker duVälkommen med din ansökan märkt med diarienummer 030489-2015 senast den 5 juli 2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-07-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
Kontorsadress10351 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2339609
Observera att sista ansökningsdag har passerat.