Överförmyndarhandläggare
Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Administratörsjobb / Gävle
2025-06-09
Visa alla administratörsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun.
Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!
Överförmyndarnämnden ansvarar för tillsyn över förmyndare, förvaltare och gode män. Överförmyndarenheten ansvarar vidare bland annat för att utreda behov av ställföreträdare och därefter att rekrytera, utbilda och informera ställföreträdare. Utöver det ingår det att företräda myndigheten vid sammanträden i domstol, begära yttranden från andra myndigheter, upprätta yttranden och granska ställföreträdarnas förvaltning/årsredovisningar.
På enheten jobbar tolv prestigelösa och kompetenta medarbetare som besitter kunskaper vi värdesätter och tar vara på. Vi flyttade in i det nyrenoverade Förvaltningshuset år 2024, centralt beläget med närhet till buss och tågförbindelser. Utöver nya lokaler erbjuds du möjlighet till distansarbete upp till 50% samt flexavtal.
Publiceringsdatum2025-06-09ArbetsuppgifterLockas du av att ha en omväxlande roll där du har ett viktigt samhällsuppdrag? Vi söker nu en överförmyndarhandläggare som är strukturerad, har en god social förmåga samt vill utvecklas inom området. Bli en del av vårt team och gör ett bra Gävle ännu bättre med oss!
Din roll
Som överförmyndarhandläggare arbetar du med myndighetsutövning där du ansvarar för tillsyn och handläggning av ärenden som rör godman-, förvaltar- och förmynderskap. I ditt jobb kommer du att i huvudsak utreda och besluta i ärenden som rör överförmyndarnämndens tillsyn över gode män och förvaltare vid allt ifrån grundläggande lämplighetsprövningar till granskning av redovisningar samt handlägga ärenden som rör rekrytering av gode män eller förvaltare till nya uppdrag. Arbetsuppgifterna innefattar även att hantera ärendehanteringssystem för registrering av ärenden, handlägga ärendefördelning samt till viss del att utreda anordnanden av godmanskap och förvaltarskap efter föreläggande från utredningsansvarig domstol. Arbetet förutsätter att du är flexibel, noggrann och kan ta självständiga beslut inom ramen för ett komplext handläggningsområde. Du kommer att jobba mycket tillsammans med andra handläggare i dina ärenden så gott bemötande och samarbetsförmåga är en förutsättning.
Arbetet är generellt sätt självständigt men du har kollegor som hjälper och stöttar för att du ska kunna utvecklas på plats hos oss. Du kommer ha mycket kontakt med både interna och externa personer. Detta innefattar kontakter med kommuninvånare, både de som har uppdrag som god man eller förvaltare samt de som får hjälp av god man eller förvaltare, deras anhöriga och andra myndigheter.
KvalifikationerVem är du?
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom ekonomi, rättsvetenskap eller offentlig förvaltning. Du har goda kunskaper i Officepaketet och behärskar digitala verktyg.
Då mycket av din roll består av muntlig och skriftlig kommunikation, söker vi dig som har goda kunskaper i det svenska språket. Du är skicklig i ditt sätt att formulera dig och kan anpassa din kommunikation utifrån den tilltänkta målgruppen.
För dig är det naturligt att samarbeta med ett prestigelöst förhållningssätt. Eftersom arbetet omfattar kontakter med såväl huvudmän, ställföreträdare, anhöriga och andra myndigheter har du en god social kompetens. I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade frågor vilket kräver gott omdöme, integritet och stabilitet.
Som person är du noggrann och har förmågan att arbeta självständigt och strukturerat. Du har lätt för och tycker om att arbeta med siffror men har också en förståelse och ödmjukhet för verkligheten bakom siffrorna. När du ställs inför nya uppgifter har du förmågan att snabbt lära dig samt samla in och förvalta information för att stödja beslutsfattande.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C257851".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Gävle kommun (org.nr 212000-2338)
Arbetsplats Gävle kommun, Administrativa avdelningen
Kontakt Enhetschef
Henrik Sjöö
henrik.sjoo@gavle.se 026-178184 Jobbnummer 9379133