Överförmyndarhandläggare
Motala kommun, Överförmyndarkansliet / Administratörsjobb / Motala
2023-06-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Överförmyndarhandläggare" (publicerad 2024-06-01) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Motala,
Vadstena,
Mjölby,
Karlsborg,
Linköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Motala kommun, Överförmyndarkansliet i Motala Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.
Gemensamma ledningsförvaltningen består av verksamhetsområdena Digitalisering/Beredningsstöd, Strategisk samhällsplanering, HR, Kommunikation samt Planering och uppföljning.
Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.
Överförmyndarkansliet i Motala bedriver överförmyndarverksamhet i fem kommuner Motala, Mjölby, Vadstena, Boxholm och Ödeshög. Vi befinner oss i ljusa och luftiga lokaler med närhet till kommunikationsmedel som buss och pendeltåg.
Har du ett stort samhällsengagemang? Letar du efter ett meningsfullt jobb och vill göra skillnad i andra människors vardag? I så fall kan du vara den vi söker!
Publiceringsdatum2023-06-09ArbetsuppgifterSom anställd på överförmyndarkansliet är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag - att skydda personer som inte själva kan ta tillvara sin rätt eller sköta sin ekonomi. Du kommer att ingå i en grupp av engagerade medarbetare med olika personligheter och kompetenser och du kommer att erbjudas ett omväxlande arbete.
Som överförmyndarhandläggare kommer du att arbeta med myndighetsutövning som innebär tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap enligt den lagstiftning som gäller. Det kan t ex vara att inhämta utredningsunderlag och skriva yttranden till tingsrätten, fatta beslut i olika tillståndsfrågor, föredra ärende i nämnd, granska redovisningshandlingar, medverka vid rekrytering av ställföreträdare, diarieföra inkomna handlingar m.m.
Hos oss är samarbete centralt och vi arbetar dagligen för att hjälpa varandra att lyckas med vårt gemensamma uppdrag. Du kommer ha möjlighet att påverka hur vårt framtida arbete organiseras och utförs.
KvalifikationerVi söker dig med högskoleutbildning inom juridik eller ekonomi eller dig som har utbildning som arbetsgivaren bedömer som motsvarande. Erfarenhet från arbete inom överförmyndarverksamhet, statlig eller kommunal myndighet är meriterande.
Vi arbetar aktivt för att vara en modern myndighet där tillgänglighet och bemötande sätts i fokus. För att passa i vår organisation är det viktigt att du är serviceinriktad och snabbt kan anpassa dig till olika situationer som kan uppstå, samt att du tycker om att arbeta med människor. Du är lugn, uppmärksam och vänlig i ditt bemötande och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.
Du kan arbeta självständigt och noggrant och du har en förmåga att planera och strukturera ditt arbete. Du är duktig på att formulera dig, både i tal och i skrift på svenska. Du är inte rädd för att fatta svåra beslut och stå för dem. Vi är en liten arbetsgrupp som är beroende av varandra så du måste arbeta bra tillsammans med andra människor.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-06-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C137626".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Motala kommun (org.nr 212000-2817)
Arbetsplats Motala kommun, Överförmyndarkansliet
Kontakt Enhetschef
Annelie Willén
annelie.willen@motala.se 0141-225513 Jobbnummer 7865583
Observera att sista ansökningsdag har passerat.