Operation Manager, Vattenfall Kundservice AB
Vattenfall AB / Inköpar- och marknadsjobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Robertsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vattenfall AB i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Bjurholm eller i
hela Sverige Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi arbetar för fossilfrihet och driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Vattenfall Customer Service Nordic är ansvariga för försäljning, fakturering samt kundservice via traditionella och digitala kanaler för Vattenfalls kunder i Norden. Vår kundservice är belägen i Umeå, Solna och Helsingfors och sammanlagt är vi omkring 300 medarbetare som tillsammans stöttar Vattenfalls olika affärer via kundgränssnittet. Vi arbetar för fossilfrihet genom att guida våra kunder till klimatsmarta lösningar. Vi sätter stolthet i att skapa kundupplevelser i världsklass samt att leverera på överenskomna mål och därigenom bidra till utvecklingen av Vattenfall och Vattenfalls varumärke.
Vattenfall Kundservice Norden tilldelades år 2021 fackförbundet Unionens pris för Sveriges mest HBTQI-vänliga arbetsplats. Vi vet att ett bra arbetsklimat, ett förstklassigt kundmöte och ett innovativt tänkande baseras på att vi alla kompletterar varandra. Hos oss kan du med stolthet vara den du är!
Vattenfall Kundservice Norden är certifierade som ett Great Place to Work®. Certifieringen baseras på en medarbetarundersökning inom dimensionerna Trovärdighet, Respekt, Rättvisa, Stolthet och Kamratskap.
Vår verksamhet är uppdelad i olika enheter där Customer Relations är den som hanterar inkommande ärenden från våra el- och värmekunder. Kostnadseffektivitet, medarbetarupplevelse, kundupplevelse och försäljning är alla viktiga måltal för Customer Relations.
Publiceringsdatum2024-01-11Beskrivning av jobbetSom Operations Manager ansvarar du för den operativa verksamheten. Du och ditt team ansvarar för att effektivt leda, managera och utveckla enheten med stöd i uppsatta klient-SLA samt Vattenfall Kundservice Nordens strategier, affärsplan och värdegrund. Du arbetar med målstyrning och kontinuerliga förbättringar och använder kunskapen och engagemanget hos alla medarbetare för att utveckla affären och teamen mot en kundupplevelse i världsklass. Som Operation Manager är du ansvarig för en enhet på cirka 60 medarbetare och fem direktrapporterande People & Business Managers samt direktrapporterande Customer Interaction Officer.
Att arbeta som Operations Manager kräver ett tryggt, prestigelöst, handlingskraftigt, resultatfokuserat och tydligt ledarskap. Vi söker en ledare med förmåga att koppla samman affär, människor och service. Du tycker om att arbeta resultatorienterat och har förmåga att etablera det förhållningssättet hos dina medarbetare. Du arbetar strukturerat men förstår också vikten av att agera proaktivt i linje med förändrade förutsättningar.
Som Operations Manager ingår du i Customer Relations ledningsgrupp på Vattenfall Kundservice AB och rapporterar till Director Customer Relations. I grupperingen driver och utvecklar du ansvarsområden som ingår inom ramen för rollen samtidigt som du är lyhörd för att skapa förutsättningar efter verksamhetens behov. Du förväntas agera enligt våra gemensamma värderingar samt aktivt arbeta för mångfald och inkludering. Du ansvarar för att utveckla dina medarbetare till deras fulla potential och du har förmågan att lita på och ge ansvar till dem genom delegering
Befattningens huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:
Optimera vår leverans och skapa rätt förutsättningar för våra People & Business Managers att nå uppsatta mål
Ta ansvar för en säker och trygg arbetsmiljö för samtliga medarbetare
Efterleva Vattenfalls policys och riktlinjer
Genom arbete med statistik, identifiera prioriterade områden kopplat till våra uppsatta KPI:er och säkerställa att vi ligger inom ramen för budget
Arbeta med ständig förbättring och effektivisering av verksamheten
Hantera avvikelser på ett systematiskt sätt
Stötta våra klienter med deras ambitioner och strategier genom att aktivt delta i möten på operativ/taktisk nivå.
Rapportera och ge löpande input till Customer Relations Director
Analysera resultat och upprätta aktiviteter för olika målområden
Kravspecifikation
KvalifikationerHögskoleutbildning eller motsvarande
Minst 5 års dokumenterad ledarerfarenhet
Erfarenhet av personalintensiv verksamhet
Erfarenhet av att leda chefer är meriterande
Erfarenhet av att ha arbetat som ledare inom taktiska och strategiska roller är är meriterande
Erfarenhet av ledningsgruppsarbete är meriterande
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Dina personliga egenskaper:
Strukturerad, resultat- och lösningsorienterad
Brinner för att skapa varma och högpresterande team
God analytisk förmåga
Väl utvecklad kommunikativ förmåga
Förmågan att lägga fram konstruktiva förslag och idéer på ett övertygande sätt
God förmåga att etablera och bibehålla relationer samt främja samarbete mot tydliga gemensamma mål
Förmågan att prioritera i en flexibel miljö där riktlinjer snabbt kan förändras samtidigt som du har medarbetarnas bästa i åtanke
Du har en naturlig förmåga att engagera, inspirera och sprida energi.
Du skall känna dig trygg i vår värdegrund
Ytterligare information
Placeringsort: Umeå
Anställningsvillkor: Heltid, tillsvidare
För mer information om tjänsten kontakta rekryterande chef Josefin Höglund Boström,
josefin.hoglund-bostrom@vattenfall.com, 072-577 53 43. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare, Anna Uppström,
anna.uppstroem@vattenfall.com Vi erbjuder
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle så erbjuder vi en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en företagskultur där vi strävar efter att vara öppna, aktiva och positiva med arbetsuppgifter som utvecklar och utmanar dig. Våra medarbetares och samarbetspartners hälsa och välbefinnande är viktig för oss. En god arbetsmiljö är grundläggande i allt vi gör och säkerheten står alltid i centrum. För oss är det viktigt att dina personliga värderingar stämmer överens med vår kultur som präglas av att göra varandra bättre, ligga steget före samt att hålla vad vi lovar.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 28 januari 2024.
Urval och intervjuer kommer ske efter sista ansökningsdag.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Vattenfall AB (org.nr 556036-2138)
Kungsgatan 72 (
visa karta)
903 30 UMEÅ
Arbetsplats Umeå
Jobbnummer 8383717
Observera att sista ansökningsdag har passerat.