Områdeschef till Kommunikationsenheten
Umeå universitet, Universitetsförvaltningen / Marknadsföringsjobb / Umeå
2021-03-08
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Områdeschef till Kommunikationsenheten" (publicerad 2021-06-22) ⬅️
Visa alla marknadsföringsjobb i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Robertsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Umeå universitet, Universitetsförvaltningen i Umeå,
Skellefteå eller i
hela Sverige Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med drygt 35 000 studenter och 4 200 anställda. Här finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden. Umeå universitet är också platsen för den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 - en revolution inom gentekniken som tilldelats Nobelpriset i kemi.
Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur där vi gläds åt varandras framgångar.
Publiceringsdatum2021-03-08BeskrivningKommunikationsenheten vid Umeå universitet arbetar med universitetsgemensam extern och intern kommunikation, studentrekrytering, studentkommunikation, extern och intern webb, presstjänst, ledningsstöd till universitetsledning och universitetsförvaltning, profilprodukter samt event och arrangemang.
Enhetens inhousebyrå gör grafisk produktion, webb, film och foto. Vi arbetar med kommunikation till de prioriterade målgrupperna studenter, presumtiva studenter, övriga intressenter, medarbetare och presumtiva medarbetare. Vår mission är att med kommunikation stärka universitetets utbildning och forskning och varumärket Umeå universitet för att universitetets verksamheter ska få de bästa förutsättningarna att nå sina mål.
Kommunikationsenheten är indelad i två områden. Nu söker vi en områdeschef för området för universitetsgemensam kommunikation i våra centrala kanaler. I området ingår också universitetets övergripande strategi och arbete med studentrekrytering och studentkommunikation. Det senaste året med pandemi har ställt många nya krav på digital marknadsföring och varumärkesbyggande, vilket blev en extra skjuts i det förändringsarbete och den utveckling av kommunikationen i riktning mot universitetets vision som redan påbörjats.
Det här är ett tillfälle för dig som vill vara en del av den viktiga samhällsutvecklande funktion som ett universitet är, en del av Umeå universitet där 2020 års nobelprisupptäckt gjordes och en del av en verksamhet som är en viktig tillväxtmotor för regionen och norra Sverige.
Dina arbetsuppgifterOmrådet som du ska leda ansvarar för universitetets varumärkesstödjande innehållsarbete. Det innebär att hantera hela kedjan från insiktsarbete, analys, redaktionell kommunikationsplanering utifrån universitetets och verksamheternas behov och utmaningar och även produktion samt publicering. Området ansvarar för universitetets gemensamma kanaler som extern och intern webb, sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter och Linkedin samt nyhetsbrev. Vi har också använt två olika tidningsformat tidigare men som har fått pausas nu under pandemin.
En viktig målgrupp för universitetet är studenter och presumtiva studenter. Området ansvarar för universitetets övergripande arbete med studentrekrytering. Även här handlar det om hela arbetet från analys och strategi till produktion. Inom studentrekryteringen arbetar vi mer och mer med digitala kanaler och kampanjer, men också med mässor och personliga möten och visst tryckt material.
En stor del av ditt arbete kommer att handla om "att ha örat mot rälsen", både inåt inom universitetet för att samarbeta med både olika ledningsnivåer och andra kommunikatörer för att vara lyhörd för utmaningar och utåt i omvärlden för att få rätt underlag för våra strategiska beslut. Ett utvecklingsområde som vi vill fokusera på är just att etablera och genomföra arbetssätt och strategier för omvärldsbevakning, uppföljning, analys och ständiga förbättringar av universitetets kommunikation.
Som områdeschef kommer du att ha budget-, personal- och verksamhetsansvar för ca 15 medarbetare. Du kommer ingå i Kommunikationsenhetens ledningsgrupp och även arbeta med enhetsövergripande frågor och verksamhetsutmaningar.
KvalifikationerVi vill att du har examen från relevant högskoleutbildning inom kommunikation, marknadsföring eller motsvarande utbildning och minst fem års relevant yrkeserfarenhet inom kommunikationsarbete, varumärkesstödjande arbete, content marketing eller marknadsföring. Du är duktig och erfaren inom integrerad kommunikation i olika kanaler och är väl insatt i hur arbetet fungerar och förstår kraften i ett professionellt och samordnat innehållsarbete. Din erfarenhet omfattar också uppföljnings-, insikts- och analysarbete när det gäller effektiv kommunikation.
Du ska ha minst tre års erfarenhet i chefsposition med personalansvar där du har genomfört både utvecklingssamtal och lönesamtal med medarbetare. Det är meriterande om du har arbetat inom en större organisation och gärna i en stabsfunktion. Ditt ledarskap präglas av att du förser andra med befogenheter för att effektivt nå gemensamma mål. Det är naturligt för dig att skapa engagemang och motivation genom delaktighet och genom att ge utrymme för kreativitet och utveckling. Tillit är en viktig del i universitetets arbetssätt och styrning.
Du vet hur du ska göra för att organisera arbetet på bästa sätt och skapa rätt förutsättningar för hållbart medarbetarskap, gott ledarskap och en smidig organisation.
Som person är du en lagspelare, prestigelös, lyhörd och empatisk. Du har lätt att skapa goda relationer med medarbetare och chefer. Du har god samarbetsförmåga, är flexibel och har förmåga till helhetssyn.
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Universitetet är en internationell miljö och arbetsplats så du måste också kunna uttrycka dig på engelska i tal och skrift och kunna hantera engelska som arbetsspråk.
AnställningsvillkorAnställningen är en tillsvidareanställning, men provanställning på sex månader kan komma att tillämpas.
Sista ansökningsdag är den 29 mars 2021. Välkommen med din ansökan!
Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-03-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagUmeå universitet, Universitetsförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AN 2.2.1-318-21".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Umeå Universitet (org.nr 202100-2874)
Arbetsplats Umeå universitet, Universitetsförvaltningen
Jobbnummer 5616357
Observera att sista ansökningsdag har passerat.