Nyinrättad tjänst med fokus på projektekonomi och bidragssamordning

Malmö kommun / Ekonomijobb / Malmö
2025-03-10


Visa alla ekonomijobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Malmö kommun i Malmö

Ref: 20250593

Vill du vara med och utforma en helt ny roll på stadskontoret där du ansvarar för bidragsgivning, projektstöd och samtidigt förebygger välfärdsbrott? Vi söker nu en utvecklingssamordnare som dels vill ta ett helhetsansvar för kommunstyrelsens bidragsgivning, dels den ekonomiska hanteringen av externt finansierade projekt.

Publiceringsdatum
2025-03-10

Dina arbetsuppgifter
I den här nyinrättade tjänsten kommer du att samordna stadskontorets samlade bidragsgivning och säkerställa att processer och rutiner är tydliga, effektiva och bidrar till att motverka välfärdsbrott. Du utarbetar metoder och strukturer för riskanalyser, genomför kontroller och följer upp bidragsansökningar för att tidigt upptäcka eventuella oegentligheter. I rollen ingår även att besöka och granska föreningar som får bidrag, för att säkerställa att regelverk följs och förtroendefulla samarbeten bibehålls.

I tjänsten ingår att stötta projektledare i ekonomisk planering, budgetering och analys. Du hjälper till att bygga upp och förbättra rutiner för rapportering och administration i projekt, och du följer löpande upp projektens utveckling för att ta fram beslutsunderlag till chefer och kommunstyrelse. Du arbetar med kollegor på enheten för att utveckla digitala verktyg och processer som underlättar såväl bidragsgivning som projekthantering.

Tjänsten innebär ett nära samarbete med stadskontorets olika verksamheter, där du ger kvalificerat stöd i frågor kring bidrag, projektfinansiering och riskanalyser. Du kommer också att omvärldsbevaka för att hålla stadskontoret uppdaterat om nya riktlinjer, möjligheter och krav inom både bidrags- och projektområdet.

I rollen som utvecklingssamordnare ingår även att bereda ärenden, däribland remisser och motioner som rör bidrag och projektstyrning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen (180hp/120p) inom ekonomi, juridik eller statsvetenskap, alternativt en annan relevant examen i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Har du en utländsk kandidatexamen inom något av ovan nämnda områden kan den också vara aktuell, förutsatt att den är validerad.

Du behöver ha minst tre års aktuell arbetslivserfarenhet av att självständigt arbeta med projekt, till exempel EU-projekt eller andra externt finansierade satsningar, där du skött ekonomisk planering, administration och uppföljning. Vi ser även att du har arbetslivserfarenhet av att utveckla metoder, strukturer och verktyg för att förbättra processer. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med bidragsgivning eller liknande processer inom offentlig verksamhet eller arbetslivserfarenhet av att förebygga och hantera välfärdsbrott.

Du är en självgående och initiativrik person som strukturerar ditt arbete effektivt och driver processer framåt med fokus på mål och resultat. Din analytiska och problemlösande förmåga gör att du kan navigera i komplexa frågor och driva förbättringsarbeten, samtidigt som du har förmågan att anpassa dig när förutsättningarna förändras. En hög integritet är viktig för att hantera etiska frågor och säkerställa rättssäkerhet i bidrags- och projekthantering. Rollen kräver ett nära samarbete med både interna och externa aktörer, där din lyhördhet, kommunikativa förmåga och förmåga att skapa förtroende bidrar till att implementera nya rutiner och arbetssätt på ett framgångsrikt sätt.

I rollen ingår att kommunicera med olika aktörer, både internt och externt, och det är det viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Du har goda kunskaper av att arbeta i Office-paketet (framför allt Word) eller motsvarande program. Goda kunskaper i Excel och erfarenhet av ekonomisystem till exempel Raindance, QlickSens är meriterande.

Om arbetsplatsen
Stadskontorets interna ekonomi- och utvecklingsenhet tillhör avdelningen Intern ledning och stöd. Ekonomi- och utvecklingsenheten arbetar med styr-, lednings- och stödprocesser inom ekonomi, målstyrning och uppföljning.

Stadskontoret riktar, utmanar och förstärker utvecklingskraften i organisationen, i staden och i regionen. Vi är kommunstyrelsens förvaltning och arbetar med ett helhetsperspektiv nära stadens ledning. Stadskontoret består av sju olika avdelningar och har sammanlagt ca 300 personer anställda. Våra avdelningar arbetar inom ett brett spektrum av områden och förvaltningen har många medarbetare med en hög specialistkompetens.

Vi arbetar med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö och våra värderingar bygger på människors lika värde. Vi tycker att det är viktigt med en balans mellan arbete och fritid och hos oss får du en dynamisk arbetsplats och möjlighet att tillsammans med professionella kollegor få göra skillnad på riktigt för Malmö och Malmöborna.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrig information
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Malmö kommun (org.nr 212000-1124), https://malmo.se/

Arbetsplats
Malmö stad

Kontakt
Facklig kontakt SACO/Akavia
Åsa Lindstedt Jarlstam
asa.jarlstam@malmo.se
040-345116

Jobbnummer
9211920

Prenumerera på jobb från Malmö kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Malmö kommun: