Näringslivssekreterare

Östhammars kommun, Verksamhetsområde attraktivitet / Administratörsjobb / Östhammar
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Östhammar, Uppsala, Heby, Tierp, Sala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Östhammars kommun, Verksamhetsområde attraktivitet i Östhammar

Varje dag går cirka 1800 personer till arbetsplatsen Östhammars kommun för att leverera välfärd och utveckling så att vårt lokala samhälle kan fortsätta vara tryggt och attraktivt. Vi gör det tillsammans, med engagemang, ansvar och öppenhet. Det är vi stolta över.

I Östhammars kommun finns ett starkt näringsliv med ungefär 1500 företag där minst en person har sin huvudsakliga sysselsättning. I sin verksamhet har företagare ofta kontakt med kommunens olika verksamheter och i detta arbete vill kommunen vara med medspelare och facilitator.

Näringslivsenheten i Östhammars kommun har i uppdrag att ansvara för åtgärder för att främja sysselsättning och näringslivet i kommunen. I detta lägger vi att förbättra det upplevda näringslivsklimatet och att hjälpa företagen att lyckas. Det innebär att vi gör det lätt för företag att ha med kommunen att göra och att företag uppfattar att kommunen är en medspelare. Konkret kan det bl.a. betyda att vi har en proaktiv och nära dialog, lättillgänglig information på vår hemsida, är nåbara för möten, erbjuder mark för etablering och expansion, tillsammans stärker det lokala näringslivets förutsättningar att få tag i rätt kompetens.

En del i detta är givetvis att vi har mycket god kunskap om näringslivets struktur och behov både idag och imorgon samt att vi erbjuder en bra service i vårt möte med det lokala näringslivet oavsett det handlar om en upphandlingssituation, en ansökan om serveringstillstånd eller en förfrågan om mark.

Siktet är helt och fullt inriktat på att nå fullmäktiges mål om ett välmående näringsliv. Detta definieras som antalet nystartade företag i kommunen (nyföretagarbarometern), antalet konkurser i
kommunen, resultatet av Svenskt Näringslivs enkätundersökning om företagsklimatet samt det sammanvägda NKI-utfallet (företag).

Publiceringsdatum
2023-08-10

Arbetsuppgifter
Som näringslivssekreterare hos oss kommer dina arbetsuppgifter vara att bistå både vägledande för företag i sina kontakter med kommunen och även med andra offentliga aktörer.
Inom ditt ansvarsområde så ingår det att säkerställa ett systematiskt internt NKI-arbete, så att både resultatutfall och svarsfrekvensen blir bättre och att resultatanalys (inklusive att ta tillvara alla de öppna svar som kommer) och rapportering kvalitetssäkras.

Du kommer att få leda arbete med att förenkla kundprocesser (exempelvis avgiftsdebiteringen eller myndighetskommunikationen), så att kommunen uppfattas som en medpart. Arbetet handlar inte om att överta ansvaret för processerna, utan snarare handlar det om att stötta kommunorganisationen så att det blir tydligt för våra företag att kommunen är angelägen om att erbjuda en mycket god service.

Analys och sammanställning av fakta från undersökningar och statistik kommer vara en av arbetsuppgifterna. Att bereda underlag för beslut och information till nämnd förekommer också i arbetsrollen.
I arbetet ingår det att rapportera in underlag rörande NKI (Nöjd KundIndex) och att hantera kommunens ärendesystem. Resultatet av de mätningar som görs analyseras för att ständigt förbättra den service kommunen ger.

Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen inom, juridik, samhällsvetenskap och/eller ekonomi. Rollen ställer krav på dig att både förstå näringslivets roll i samhället och myndigheternas betydelse för en fungerande välfärd.

För att lyckas i rollen som näringslivssekreterare är du en snabb problemlösare som är van att skapa struktur både för dig själv och för andra. Du gillar att ge service, har kundfokus i allt du gör och bemöter andra människor med ett genuint värdskap, och vi ser gärna att du har vana i att arbeta i ärendehanteringssystem. I arbetet ingår det att föra dialog vilket kräver att du har en hög kommunikativ förmåga i svenska språket, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du tidigare arbetat i politiskt styrd organisation, med uppdrag som haft pedagogiska inslag. har erfarenhet av att arbeta med service (internt i företaget/organisationen eller mot externa kunder).
En annan mycket viktig kvalifikation är förmågan att konstruktivt föra processer framåt för att hitta lösningar i situationer där hänsyn behöver tas till flera (till synes motstridiga) intressen.

Tjänsten kräver att du har B-körkort.

ÖVRIGT
Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång.

I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.

När du söker jobb hos oss ber vi dig söka digitalt för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan digitalt kan du skicka din ansökan märkt med referensnummer till:

Östhammars kommun
Sektor Verksamhetsstöd
Box 66
742 21 Östhammar

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KS-2023-577".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Östhammars kommun (org.nr 212000-0290), http://www.osthammar.se/jobb

Arbetsplats
Östhammars kommun, Verksamhetsområde attraktivitet

Kontakt
Verksamhetschef Attraktiv kommun
Elin Dahm
elin.dahm@osthammar.se
0173-861 38

Jobbnummer
8018869

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Östhammars kommun, Verksamhetsområde attraktivitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Östhammars kommun, Verksamhetsområde attraktivitet: