Nämndsekreterare

Ale kommun, Kansli och säkerhet / Administratörsjobb / Ale
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Ale, Alingsås, Vårgårda, Lilla Edet, Essunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ale kommun, Kansli och säkerhet i Ale

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Vi söker en nämndsekreterare/nämndsamordnare som tillsammans med dina kollegor vill bygga upp och utveckla en modern informationsförvaltning.

Efter en centralisering ansvarar kansli- och säkerhetsavdelningen för kommunens övergripande informationsförvaltning i form av nämndadministration, registratur, arkivverksamhet, dataskydd och informationssäkerhet. Avdelningen ansvarar tillika för juridisk rådgivning, demokratiutveckling, säkerhetsfrågor och överförmyndarverksamheten samt kommungemensamma processer och utveckling av dessa områden. Syftet med organisationsförändringen är att åstadkomma en sammanhållen, rättssäker och effektiv nämndadministrativ process som stödjer såväl förtroendevalda, tjänstepersoner och kommuninvånare.

Publiceringsdatum
2023-08-11

Arbetsuppgifter
Du har ansvar för att säkra att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och andra för verksamheten gällande lagar och styrdokument från det att ett ärende initieras till att det avslutas.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att du:
• Förbereder, genomför och efterarbetar nämndens sammanträden, upprättar kallelser och skriver protokoll.
• Sammanställer och kvalitetsgranskar beslutsunderlag.
• Bereder ärenden i dokument- och ärendehanteringssystemet Evolution.
• Utvecklar och effektiviserar administrativa rutiner i nämndarbetet.
• Ger stöd till handläggare/chefer vad gäller att kvalitetssäkra handlingar.
• Är en stöttande funktion gentemot handläggare i ärendehanteringssystemet.
• Tillsammans med kollegor utbildar handläggare och förtroendevalda inom området

Därutöver stöttar du de förtroendevalda i utförandet av deras uppdrag. Du är en viktig länk mellan förtroendevalda och tjänstepersoner i förvaltningen och har en nära och tät kontakt med båda.

I uppdraget ingår dessutom att besvara remisser, skriva styrdokument och genomföra annat utredningsarbete inom området. Du kommer att ansvara för att följa upp fattade beslut och uppdrag. Vid behov arbetar du med handläggning/samordning av ärenden. Du är tillika en del av valorganisationen under valarbetet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan likvärdig utbildning och det är mycket meriterande med erfarenhet av arbete som nämndsekreterare/nämndsamordnare.

Du ska ha ett stort intresse för samhällsfrågor och förstå vilka krav det ställer att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är villig att ta dig an den bredd av frågor som kan uppkomma i verksamheten, stort som smått. Särskilt viktigt är att du har förmågan att vara serviceinriktad gentemot våra förtroendevalda och har förmåga att hantera förändringar.

För att trivas hos oss ska du vara intresserad av att lära känna de olika verksamheterna och konstruktivt bidra till att nya arbetssätt implementeras och att gemensamma beslut genomförs på bästa sätt i organisationen. Du har en förmåga att förklara och motivera vikten av god ärendehantering som en grund för demokratiskt beslutsfattande och allmänhetens insyn. Det ställer krav på din pedagogiska förmåga. I din roll kommer du hålla fler saker igång samtidigt men ska också trivas med att jobba med mer rutinmässiga arbetsuppgifter. Vidare har du lätt för att samarbeta, är bra på att kommunicera och gillar ordning och reda.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Sök redan idag, urval sker löpande.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1239759".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ale kommun (org.nr 212000-1439), https://ale.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Ale kommun, Kansli och säkerhet

Kontakt
Chef för kansli och säkerhet
Emelie Cergic Boberg
emelie.cergic-boberg@ale.se
0303-703538

Jobbnummer
8021317

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ale kommun, Kansli och säkerhet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ale kommun, Kansli och säkerhet: