Nämndsekreterare

Linköpings kommun, Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun, Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen i Linköping

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar för att skapa en levande och trygg kommun för alla. Tillsammans utvecklar vi den attraktiva, spännande och hållbara staden!

Samhällsbyggnad handlar om hur städer, byggnader och infrastruktur kan utformas för att ge en bra livsmiljö för våra invånare. Linköping är en av Sveriges snabbast växande städer. Det gör jobbet på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen spännande och ansvarsfullt. Som medarbetare på denna förvaltning får vi ofta vara med från att till exempel ett nytt område planeras, till att det står klart. Det gör att vi får en helhetsbild av de olika stegen i samhällsbyggnadsprocessen. Vi har en bred kompetens kring samhällsbyggnad inom förvaltningen. Det gör jobbet inspirerande, kul och mycket utvecklande. Vi ser till att staden planeras optimalt och att många värden tas till vara: kultur och näringsliv, trafik och miljö. Nu och i framtiden.



Om arbetsplatsen
Vi erbjuder en spännande arbetsplats med verksamheter och medarbetare som arbetar inom olika delar av samhällsbyggnadsprocessen.

Förvaltningens arbete är i den politiska organisationen främst inriktad mot samhällsbyggnadsnämnden, bygg- och miljönämnden samt kommunstyrelsen. Förvaltningen har samlat sina stödprocesser på kontoret verksamhetsstöd och uppföljning, där bland annat nämndsekreterare och registratorer har sin tillhörighet.

Publiceringsdatum
2017-04-05

Dina arbetsuppgifter
Nämndsekreteraren är ansvarig sekreterare för en av förvaltningens nämnder, samhällsbyggnadsnämnden eller bygg- och miljönämnden. På plats finns redan en nämndsekreterare som ansvarar för den andra. Samarbetet mellan dessa två nämndsekreterare är en hörnsten i att nämndarbetet ska fungera och utvecklas. En viss rotation för nämndsekreterarna mellan de olika nämnderna kommer att förekomma för att minska sårbarheten men också för att på ett bättre sätt arbeta med ständiga förbättringar i de båda nämndprocesserna.

Som nämndsekreterare ingår du i förvaltningens nämndkansli som består av registratorer och två nämndsekreterare. Tillsammans med nämndkansliet kommer du att ansvara för hela ärendehanteringsprocessen, från registrering till arkivering. Nämndkansliets uppgift är också att säkerställa att ärendeberedningen blir rätt från början samt vara ett stöd till handläggare i nämndhanteringen. Tyngdpunkten i nämndsekreterarens uppgift är att stödja handläggarna i framtagandet av nämndhandlingar, publicera handlingar till politiker och allmänhet, föra anteckningar vid beredningar, skriva kallelser och protokoll vid nämndsammanträden samt bistå vid expedieringen av beslut.

Du utgör också ett stöd till de förtroendevalda, förvaltningsledningen och dess chefer i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan politiker, medborgare och tjänstemän i kommunen.

I tjänsten ingår även att genomföra utrednings- och uppföljningsuppdrag med anknytning till det område som nämnden arbetar med. Detta innebär att du kommer vara utredare och utvecklare en del av tjänsten. Vi jobbar aktivt med ständiga förbättringar där du blir en nyckelspelare i att kvalitetssäkra hela nämndprocessen från start till slut.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en uttalad känsla för service samtidigt som du har ett prestigelöst förhållningssätt som skapar goda relationer i såväl interna som externa kontakter. Du planerar ditt arbete och kan prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Vi vill att du är noggrann och levererar med hög kvalité i ditt arbete. En god kommunikativ förmåga krävs samt mycket goda kunskaper i svenska språket och god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.

Du har lämplig högskoleutbildning gärna med inriktning mot offentlig förvaltning och juridik. Du har ett genuint intresse för och kunskap om samhällsfrågor. Tidigare erfarenhet från motsvarande uppdrag inom kommunal förvaltning är meriterande liksom kunskap om förvaltningsrättsliga frågor.

I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-26
Ange följande referens när du ansöker: 2017/294
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kristin Elebring/ Gruppchef 013-263922
Susanne Borg/ Nämndsekreterare 013-263669

Företag
Linköpings kommun, Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen

Adress
Linköpings kommun, Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Stadshuset
58181 Linköping

Kontorsadress
Stadshuset

Jobbnummer
3419008

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun, Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun, Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen: