Migrationshandläggare till tillståndsverksamheten i Umeå

Operativ verksamhet, Region nord / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Operativ verksamhet, Region nord i Umeå, Skellefteå, Kramfors, Sundsvall, Boden eller i hela Sverige

Vi söker migrationshandläggare till vår tillståndsverksamhet i Umeå.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som migrationshandläggare arbetar du med att handlägga, utreda, besluta och ta fram förslag till beslut i olika typer av ärenden. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. I handläggningen arbetar du även med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende. Som handläggare på någon av våra tillståndsenheter i Umeå arbetar du med ärenden som rör uppehållstillstånd på grund av anknytning eller studier. I denna rekrytering har vi främst behov av dig som vill arbeta med anknytningsärenden.

I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärenden hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service och kan ske via telefon, skriftväxling och vid personliga möten. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer.

Personliga kompetenser
Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du förmågan att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver självständigt dina processer vidare. Du planerar, organiserar och prioriterar även arbetet på ett effektivt sätt samt håller tidsramar. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar.

Publiceringsdatum
2018-05-07

Kvalifikationer
- Akademisk utbildning med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- Kunskap inom förvaltningsrätt
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet

Meriter

- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- Erfarenhet av professionellt bemötande
- Erfarenhet av ärendehantering/handläggning
- Erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden
- Utredningsvana

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidareanställning, inleds med provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstid
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Umeå
Tillträde: 1:a september 2018

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 27:e maj. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

OBS! När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan eftersom ansökningar med uteblivna eller ofullständiga svar inte beaktas i lika stor utsträckning som ansökningar med utförliga svar. Som en del i rekryteringsprocessen kan vi även komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet. I vårt arbete vägleds vi av våra värdeord mod, empati och tydlighet.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 1:a september 2018 tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-27
Ange följande referens när du ansöker: 3.3.1-2018-18853
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Lundberg, Enhetschef 010-48 55 791

Företag
Operativ verksamhet, Region nord

Adress
Operativ verksamhet, Region nord
Slottsgatan 82
60222 Norrköping

Kontorsadress
Slottsgatan 82

Jobbnummer
4127939

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Operativ verksamhet, Region nord

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Operativ verksamhet, Region nord: