Ledningssamordnare till avdelningen för regler och behörighet (v

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Avdelningen för regler och behörighet svarar för samtliga rättsliga frågor och ärenden hos myndigheten utom upphandling. Avdelningen utarbetar föreskrifter(SOSFS, bindande regler), allmänna råd om myndighetens regelverk (starka rekommendationer) och meddelandeblad.

Avdelningen bereder också ärenden om behörighet (legitimationer), och här finns även registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP). Vidare ansvarar avdelningen för utveckling och underhåll av enhetliga begrepp, termer och klassifikationer på myndighetens verksamhetsområde. Här hanteras även statsbidrag och viss tillståndsgivning. Rättsliga rådet, ST-rådet och Nämnden för funktionshindersfrågor är organisatoriskt placerade på avdelningen. På avdelningen finns myndighetens personuppgiftsombud.

Vi söker nu en ledningssamordnare vars huvuduppgift blir att samordna avdelningens arbete med verksamhetsplanering och uppföljning samt att stödja avdelningschefen i arbetet med verksamhetsstyrning.

Vi söker dig som vill arbeta med att

• samordna avdelningens verksamhetsplanering på ett smidigt och strukturerat sätt så att verksamhetsplanen blir begriplig, hanterbar och meningsfull.

• säkerställa att avdelningens arbete är samordnat med övriga avdelningar.

• koordinera verksamhetsstyrning genom myndighetens ledningssystem.

• stödja avdelningschefens styrning av avdelningen.

• delta i utvecklingsprojekt.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att genomföra riskanalyser, samordna underlag till och från enheterna, förbereda och stödja analyser vid prioriteringar och resursplanering, samordna arbete med avdelningens arbetsmiljöplan, miljöplan samt IT-handlingsplan. Du kommer även att följa upp mål och risker inklusive analyser av ekonomi, arbetsmiljö, miljö samt informationssäkerhet. Organisatoriskt är du placerad direkt under avdelningschefen. Du kommer också att delta som avdelningens representant i ett nätverk med ledningssamordnare från myndighetens övriga avdelningar.

Kvalifikationskrav 

• Akademisk examen inom ekonomi eller statskunskap eller annan akademisk utbildning som vi finner relevant

• Erfarenhet av arbete med mål- och resultatstyrning inklusive riskanalys i en större organisation

• Mycket goda kunskaper i Office-paketet

För att lyckas i uppdraget krävs att du är ansvarstagande, har god samarbetsförmåga och är bra på att skapa goda relationer, både internt och externt. Rollen kräver vidare att du är service- och lösningsorienterad, effektiv, noggrann, självständig och strukturerad. 

Det är dessutom meriterande om du 

• har relevant utbildning i mål- och resultatstyrning.

• känner till Socialstyrelsens verksamhet sedan tidigare.

• har erfarenhet som controller samt har kunskap eller erfarenhet av arbete utifrån förordningen om intern styrning och kontroll.

• har erfarenhet av arbete med samordning och uppföljning från statlig myndighet.  

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsinformation

Anställningen är ett vikariat fr o m 1 april 2014 och tillsvidare dock längst t o m 30 juni 2015, med ev möjlighet till förlängning, heltid och med placering i Stockholm. Din tjänstetitel blir utredare.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se. 

Sista ansökningsdag är 2014-03-02. Ansök genom att klicka på knappen nedan. Ange diarienummer 261-4717/2014. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.  

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare. 

Fackliga företrädare för Saco, ST och Vårdförbundet når du via vår växel på 075-247 30 00.

Publiceringsdatum
2014-02-14

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Vikariat

Så ansöker du
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Erik Höglund, avdelningschef 075-247 3872
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist 075-247 3309

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
Rålambsvägen 3
10630 Stockholm

Jobbnummer
1780686

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: