Lärare till särskild undervisningsgrupp, Hällsboskolan Kungsholmen

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Kungsholmen / Grundskollärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla grundskollärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Kungsholmen i Stockholm

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning.

Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Hällsboskolan är en nationell, statlig specialskola för elever med grav språkstörning och vi tar emot elever från hela landet. Vi erbjuder elevboende för de barn som inte kan dagpendla. Vår verksamhet är förlagd vid Kungsholmen i Stockholm. Vi har även fritidshem vid enheten i Kungsholmen.

Vid Hällsboskolan utgår all undervisning från specialskolans förordning och grund- eller särskolans kursplan, beroende på elevens individuella behov. Undervisning, miljö och kommunikation är anpassad med utgångspunkt från varje elevs behov.

Publiceringsdatum
2023-08-08

Arbetsuppgifter
I ditt uppdrag arbetar du med att planera, genomföra och utvärdera det pedagogiska arbetet utifrån skolans styrdokument och elevernas intressen och behov.
Du organiserar och leder lektionerna vilka är anpassade efter elever med språkstörning och inom IF och autismspektrum för att ge goda förutsättningar för lärande
Fokus ligger på att skapa de bästa förutsättningarna för varje elev i en trygg och tillitsfull miljö.
Undervisningen är varierad, kreativ och lustfylld med stort fokus på individualisering med tydliggörande pedagogik i from av visuella och sociala stödstrukturer.
Du utbildar och stöttar eleverna i deras sociala och kunskapsmässiga utveckling och utmanar dem att ta egna initiativ, utveckla sina intressen och ta ansvar för sig själv och andra.
Du samarbetar nära kollegor kring undervisning och planering av verksamheten. Som stöd i din undervisning kommer elevassistenter att delta. Utöver detta får du stöd och handledning av elevhälsans funktioner.

Vid Hällsboskolan utgår all undervisning från specialskolans förordning och grund- eller särskolans kursplan. Undervisning, miljö och kommunikation är anpassad efter varje elevs behov, och i överensstämmelse med läroplaner, kursplaner och kunskapskrav anpassar och utformar du undervisningen samt bedömer hur effektiva olika undervisningsstrategier är och anpassar undervisningen därefter.
Den enskilda elevens behov och kunskapsutveckling bedöms, dokumenteras och följs upp.

Tillsammans med kollegor och föräldrar har du ett nära samarbete runt eleverna samt deltar aktivt i skolans kontakter med samhället i övrigt och vill bidra till skolans utveckling.

På Hällsboskolan arbetar vi tillsammans och i nära samarbete i så kallade årskursteam som leds av teamledare. Vi har under läsåret inlett ett ämnesövergripande tematiskt arbetssätt som vi tror ska gynna våra elever i deras kunskapsutveckling.

Vi har skickliga och engagerade medarbetare med hög kompetens. Det språkutvecklande arbetssättet är något som genomsyrar det pedagogiska arbetet hos oss och till stöd finns ett stort elevhälsoteam där bland annat logopeder ingår.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är speciallärare med inriktning utvecklingsstörning alternativt legitimerad lärare med gedigen arbetserfarenhet av målgruppen. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med elever med autism, intellektuell funktionsnedsättning och/eller i SU-grupp.
Du anpassar undervisningens ledning och stimulans efter elevernas behov och styrkor. Du är flexibel och har förmåga att anpassa ditt bemötande och din kommunikation med eleverna utifrån deras funktionsvariationer och har förmåga att hjälpa elever att tolka olika situationer och sociala sammanhang.

Du har god samarbetsförmåga och drivs av att arbeta med andra människor. Du har lätt för att skapa goda relationer till barn, kollegor och vårdnadshavare samt lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du bidrar gärna med idéer och nya tankesätt för att hela tiden driva verksamheten framåt.
Vidare är du flexibel, självgående och metodisk i ditt arbetssätt och med ditt lågaffektiva bemötande hittar du strategier för att nå varje elev och bidrar till ökad måluppfyllelse.
Krav profil:
Du har lärarlegitimation med behörighet mot grundskola. Du har speciallärarlegitimation, alternativt erfarenhet av att arbeta som speciallärare i särskilda undervisningsgrupper. Du har goda kunskaper om NPF och andra relevanta funktionsvariationer. Du har god kunskap om dokumentation kring elever med särskilt stöd.

Meriterande kvalifikationer:

Du har speciallärarlegitimation med inriktning utvecklingsstörning. Du har goda språkliga kunskaper i svenska och svenskt teckenspråk.
Du har yrkeserfarenhet av undervisning,
Du har erfarenhet av att arbeta i en teckenspråkig miljö.
Du har kunskap om konsekvenserna av att vara döv/hörselskadad i vardagen.
Du har erfarenhet av att arbeta med elever med olika funktionsnedsättningar, exempelvis NPF och Charge.
Du har erfarenhet av arbete med nyanländas lärande.

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2023/802".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Kungsholmen

Kontakt
Biträdande enhetschef
Muayyad Al Dala
muayyad.al-dala@spsm.se
010-473 63 84

Jobbnummer
8014005

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Kungsholmen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Kungsholmen: