Kvalificerad kommunsekreterare med intresse av digitalisering

Säffle Kommun / Organisationsutvecklarjobb / Säffle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Säffle, Åmål, Grums, Bengtsfors, Hammarö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Säffle Kommun i Säffle, Åmål, Karlstad, Sotenäs eller i hela Sverige

I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Vi har en öppen attityd och välkomnar det nya. Vi värnar om varandra och samhällets växtkraft. Vi är kända för vårt goda värdskap och med stolthet säger vi att vi är Säfflebor - så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2026




Publiceringsdatum
2021-06-02

Beskrivning
Säffle kommun är inne i en spännande och intensiv utvecklingsfas inom den nämndadministrativa processen.

Vi har ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem och är på väg att utveckla ytterligare digitala verktyg för att bättre stödja för förvaltning och politik i deras arbete. Som kommunsekreterare har du ett ansvar för att våra förtroendevalda får ett beslutsunderlag som är av hög kvalitet. Du planerar och genomför sammanträden tillsammans med ordföranden och förvaltningschef samt ansvarar för registrering, dokumentation och expediering av ärenden. Du kommer att vara specialist på juridiken kring nämnadministrativa processen och övriga processer som tjänsten omfattar. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsorientering inom området och du leder detta arbete tillsammans med kommunens övriga nämndsekreterare. Arbetet innebär mycket kontakter med förtroendevalda, handläggare och i viss mån med media och medborgare.

Varför Säffle kommun?

Vi erbjuder en kreativ arbetsmiljö där administrativa processen har en viktig plats och där du har stora möjligheter att vara med och påverka hur processen ska utvecklas framöver. Som kommunsekreterare på kanslienheten är du centralt placerad i vår organisation. Du kommer i första hand stödja barn- och utbildningsnämnden och dess förvaltning, men arbetet är omväxlande och innefattar även ärendeprocessen hos fullmäktige och andra nämnder.

Kommunens kansli har ansvar för centrala nämndsekretariatet, registratur, juridik, kommunarkiv, kommunikation, fastighetsfrågor, upphandling och vaktmästeri. Kanslienhetens kontor är belägna i Säffles vackra stadshus från 1950-talet mitt i centrala Säffle.

Dina arbetsuppgifter
- Samordna och stödja den nämndadministrativa processen hos fullmäktige, nämnder och bolagsstyrelser
- Registrering av inkommande/utgående ärenden
- Omvärldsbevakning av juridik och utveckling inom administrativa processen
- Utgöra valsamordnare i allmänna valen
- Utbilda förvaltning och politik i aktuella frågor inom offentlighet och sekretess
- Ansvarig för att förvalta och bevaka barn- och utbildningsnämndens skyldigheter enligt dataskyddsförordningen
- Utveckla administrativa processer och utarbeta tillhörande styrdokument
- Vara systemförvaltare/kontaktperson för ärende- och dokumenthanteringssystemet
- Ansvara för digitalisering av tjänster som tillhör administrativa processen
- Hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar
- Arkivuppgifter

Kvalifikationer
- Högskoleexamen inom samhällsvetenskap, statskunskap, juridik eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Du har goda kunskaper i kommunalrätt och kännedom om en myndighets ärendehantering samt vilka lagar som ska följas.
- Du har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt både i tal och skrift.
- Du har god förmåga att se helhet och sammanhang men är samtidigt noggrann med detaljer.
- Erfarenhet av digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem och av kommunalt nämndarbete är ett krav.
- Intresse för, och kunskap om, samhällsfrågor är en förutsättning för att lyckas i rollen.
- Du ska ha god datorkunskap och behärska Office-paketet.
- Du ska ha god samarbetsförmåga och dessutom kunna arbeta självständigt under eget ansvar.
- Du är serviceinriktad, lösningsfokuserad, ansvarsfull och kan leverera i tid.

Som person ska du vara drivande, flexibel och van vid att arbeta i ett sammanhang där du är spindel i nätet. Du har hög servicekänsla, är strukturerad och noggrann med ett starkt intresse för digitala utvecklingsfrågor. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningsvillkor
B-Körkort krävs

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.

I Säffle kommun gillar vi olika. Vi strävar efter att våra medarbetare ska spegla våra invånare och värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare.

För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.saffle.se/
Läs mer om Säffle kommuns förmåner på vår karriärsidan.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.

Varaktighet, arbetstid
100% heltid. Tillträde: 2021-10-01 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Fast

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Säffle kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/61".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Säffle kommun (org.nr 212000-1900)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5783376

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Säffle Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Säffle Kommun: