Kvalificerad handläggare
Åklagarmyndigheten / Juristjobb / Stockholm
2022-10-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kvalificerad handläggare" (publicerad 2024-05-18) ⬅️
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Åklagarmyndigheten i Stockholm,
Solna,
Huddinge,
Sollentuna,
Uppsala eller i
hela Sverige Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på
www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2022-1928
Publiceringsdatum2022-10-12ArbetsuppgifterAnställningen är placerad på Riksenheten mot korruption men du kommer huvudsakligen att arbeta med stöd till Riksenheten för säkerhetsmål.
Riksenheten mot korruption och Riksenheten för säkerhetsmål ingår i Nationella åklagaravdelningen. Riksenheten för säkerhetsmål ansvarar för ärenden som hör till Säkerhetspolisens ansvarsområden.
I den här anställningen hanterar du information av synnerlig betydelse för Sveriges säkerhet. Arbetet är starkt präglat av förtroende och integritet. Verksamhetsorten är Stockholm. Som kvalificerad handläggare möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter.
Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt.
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att
ge åklagare administrativt stöd, t.ex. arbete i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter
kontrollera, bedöma och registrera inkomna ärenden
vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter - främst via telefon och e-post
bereda ärenden som berör bl.a. Sveriges säkerhet
ta särskilt stort ansvar för kammarens administrativa verksamhet som ofta innebär hantering av kvalificerad sekretessbelagd information, och kunna utföra det arbetet, utan att ge avkall på noggrannheten, även under betydande tidspress
handleda och vara samtalspartner för kollegor
självständigt arbeta med kvalificerade uppföljningar och kontroller.
Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma brådskande ärenden som gör att du behöver fatta snabba beslut och kunna göra en avvägning av vad som är brådskande eller inte.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du ska
ha gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
ha skicklighet som motsvarar flera års väl vitsordat arbete med administrativa uppgifter som Åklagarmyndigheten bedömer som relevant,
ha erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration, telefoni, möten m.m.
ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift,
ha goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Du ska även
vara noggrann, strukturerad och följa de förhållningsregler och rutiner som finns,
vara självständig och ansvarstagande,
vara stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög,
vara stabil och ha god självkännedom,
ha lätt för att samarbeta och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning,
vara serviceinriktad
ha god samarbetsförmåga
ha svenskt medborgarskap
Det är meriterande
med relevant eftergymnasial utbildning t.ex. inom ekonomi eller juridik
med erfarenhet av arbete inom rättsväsendet
med erfarenhet av att hantera kvalificerad sekretessbelagd information
med god insikt i och förståelse för Säkerhetspolisens uppdrag och förståelse för de krav som detta kan ställa på administration och nära samarbete mellan myndigheterna
med intresse av att följa vad som händer i omvärlden, särskilt med avseende på säkerhetspolitiska frågor
att ha arbetat i en liknande verksamhet som den Riksenheten för säkerhetsmål bedriver.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med provanställning i 6 månader.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!
Varaktighet, arbetstid
• .
Ersättning•
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagÅklagarmyndigheten
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Åklagarmyndigheten (org.nr 202100-0084),
http://www.aklagare.se Kontakt Pernilla Adolfsson, facklig kontaktperson ST
010-562 58 95 Jobbnummer 7065759
Observera att sista ansökningsdag har passerat.