IT-tekniker med fokus på användarstöd

Sollefteå kommun, IT Service / Supportteknikerjobb / Sollefteå
2025-12-16


Visa alla supportteknikerjobb i Sollefteå, Kramfors, Ragunda, Mark, Härnösand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sollefteå kommun, IT Service i Sollefteå

Vill du göra skillnad - på riktigt? Hos oss i Sollefteå kommun bidrar du varje dag till att samhället fungerar, växer och utvecklas. Vi är nära 2000 kollegor som tillsammans skapar trygghet, service och framtidstro för kommuninvånarna.

Här får du mer än bara ett jobb: du blir en del av ett lag som präglas av mod, nytänkande och stolthet. Vi erbjuder goda möjligheter att utvecklas och påverka - och en arbetsmiljö som gör det lätt att hitta balansen mellan karriär och fritid. Som extra bonus får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri längdskidåkning på Hallstaberget, gratis bad på flera av våra anläggningar och mycket mer.

Och kanske det bästa av allt: du får arbeta i en kommun där storslagen natur möter småstadens charm, där gemenskapen är stark och framtidstron tydlig.

Välkommen till Sollefteå - här gör vi skillnad, tillsammans.

Arbetsplatsbeskrivning

Inom kommunens Teknik- & serviceavdelning jobbar ett 50-tal medarbetare inom flera verksamhetsområden; IT, telecom, fastighet, fordon, kontorsvaktmästeri, systemförvaltning och digitalisering och utveckling. Teknik- & serviceavdelningens arbetsområde är hela kommunen och vi svarar för kommunens interna servicefunktioner inom varje enhets verksamhetsområde.

Vi söker nu en serviceinriktad och lösningsorienterad tekniker till vårt team på IT-service.
Är du den vi söker?

Publiceringsdatum
2025-12-16

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som har erfarenhet av servicedesk eller teknisk användarsupport och är van att jobba i en ärendebaserad miljö för registrering och återkoppling. Du är social och brinner för att hjälpa andra med ett starkt kundfokus.

Du blir en viktig del av kommunens IT-stöd och arbetar i ett team med hög teknisk kompetens och god gemenskap där alla hjälps åt.

I rollen kommer du att:

* Ta emot, registrera och prioritera inkommande supportärenden.
* Felsöka och lösa problem inom hård- och mjukvara, främst i Windows-miljö.
* Möta användare, fjärrstyra användare, använda etablerade rutiner för effektiv ärendelösning.
* Se dokumentation och återkoppling som en självklarhet.
* Eskalera ärenden vidare till kollegor och specialistfunktioner vid behov.

Arbetet sker främst via telefon och e-post. Vardagen varieras från lättare återkommande ärenden till spännande och mer komplexa tekniska utmaningar som ibland kräver att man åker ut med bil och hjälper användare, kopplar ihop saker och byter felaktig hårdvara.

Rollen innebär stundtals ett högt tempo och kräver att du är strukturerad och serviceinriktad.

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har formell IT-utbildning till exempel IT-gymnasium, YH/KY inom IT, nätverksteknik eller supportteknik, men det är inget krav. Praktisk erfarenhet från IT-support, servicedesk eller andra tekniska roller kan väga lika tungt som en formell IT-utbildning. Vidare bör du ha god teknisk förståelse, logiskt tänkande vid felsökning och en vilja att utvecklas.

Du bör ha en grundläggande kunskap inom Windows 11, Office 365, Active Directory och nätverk (TCP/IP), samt att du kan kommunicera tydligt på både svenska och engelska.

Det är också ett plus om du har erfarenhet av supportarbete på 1st eller 2nd line-nivå, är van att arbeta i en större organisation och har arbetat i ärendehanteringssystem.

I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske med intervju och registerutdrag. Denna typ av tjänst kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer krav på körkort med behörighet B för att kunna åka ut och hjälpa användare på plats runt om i kommunen då det krävs.

Intervjuer kan ske löpande innan ansökningstiden tar slut.

ÖVRIGT
I Sollefteå kommun är ett antal tjänster inplacerade i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För de tjänsterna ingår säkerhetsprövning i anställningsförfarandet.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb.

Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen.

När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail.

Vi strävar efter mångfald och jämn könsfördelning inom Sollefteå kommun.

Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C295695".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sollefteå kommun (org.nr 212000-2437)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sollefteå kommun, IT Service

Kontakt
Enhetschef
Joakim Stenbrand
0620-68 22 95

Jobbnummer
9646533

Prenumerera på jobb från Sollefteå kommun, IT Service

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sollefteå kommun, IT Service: