IT-supporttekniker Servicedesk
Kustbevakningen / Supportteknikerjobb / Karlskrona
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla supportteknikerjobb i Karlskrona,
Ronneby,
Torsås,
Karlshamn,
Emmaboda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kustbevakningen i Karlskrona,
Oskarshamn,
Malmö,
Västervik,
Falkenberg eller i
hela Sverige Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden.
Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens - helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.
Beskrivning
Kustbevakningen söker fem IT-supporttekniker till myndighetens Servicedesk med placering på IT-avdelningen i Karlskrona.
IT-avdelningen har helhetsansvar för utveckling, drift och support av IT-system som används både ombord på fartyg och flygplan samt på kontor. Kustbevakningens Servicedesk är myndighetens first-line support för alla IT-ärenden och är en mycket viktig och vital funktion i myndighetens totala behov av IT-support.
Som IT-supporttekniker kommer du att arbeta på Servicedesk-sektionen på Klient- och Supportenheten som i dagsläget består av 14 medarbetare. Enheten svarar för drift och support av Kustbevakningens kontors-IT, mobila plattform och support på de viktigaste verksamhetssystem.
Vi levererar IT-support till alla medarbetare på Kustbevakningen och Servicedesk är oftast den första kontakt som tas mellan våra kustbevakningstjänstemän och IT-avdelningen.
Ansvaret för Servicedesk ligger hos sektionschefen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter som IT-supporttekniker Servicedesk
Daglig ärendehantering, felsökning och support till hela myndighetens IT-plattform som till stora delar bygger på Microsofts programvaror och tjänster.
Servicedesken är indelad i fem olika roller och du kommer att variera ditt arbete mellan dessa. I arbetet ingår att ha kontinuerlig kontakt med medarbetare i hela Kustbevakningen för att effektivt kunna lösa inkomna ärenden. Vi har ett IT-ärendehanteringssystem där vi registrerar och hanterar alla ärenden och åtgärder enligt rutiner och processer baserade på ITIL.
Du kommer också att göra beställningar, inköp, installation och konfiguration av datorer och mobiltelefoner samt annan kringutrustning. Som medarbetare i Servicedesk kommer du att delta i incidenthantering och förbättringsåtgärder inom ansvarsområdet.
Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikes. Det geografiska arbetsområdet är hela Sverige, men beroende på var Kustbevakningens land/hav/luftgående enheter befinner sig kan utlandsresor förekomma.
Publiceringsdatum2024-10-18KvalifikationerSom sökande har du lägst gymnasieutbildning med eftergymnasial utbildning inom IT-området eller motsvarande kunskaper som kan bedömas likvärdiga av arbetsgivaren.
Du ska ha mycket goda erfarenheter av arbete i en Servicedesk/IT-helpdesk med ärendehantering, användarsupport och installation/konfiguration av dator och mobiltelefoner.
Viktig är att du har en mycket god förmåga att lyssna på och förstå användaren och dennes ärende och vilka problem som finns.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi söker dig som är strukturerad, noggrann, analytisk och engagerad samt kan se saker ur ett helhetsperspektiv och är lösningsorienterad.
Meriterande är om du har:
Kunskap om olika Microsoft produkter eller tjänster såsom, AD, Exchange men även Citrix, Printrar och IOS.
AnställningsvillkorAnställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
IT-beredskapstjänstgöring, huvudsakligen i hemmet kan förekomma i tjänsten.
För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen.
Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.
Övrig informationFör att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-11-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/158".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kustbevakningen (org.nr 202100-3997)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt Anders Hjelmberg
0721-878601 Jobbnummer 8964986
Observera att sista ansökningsdag har passerat.