Inspektörer med juristbakgrund
Inspektionen för vård och omsorg / Juristjobb / Stockholm
2024-02-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Inspektörer med juristbakgrund" (sökbar t.o.m. 2025-01-10) ⬅️
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Inspektionen för vård och omsorg i Stockholm,
Solna,
Örebro,
Jönköping,
Göteborg eller i
hela Sverige Vill du skapa samhällsnytta och värna om välfärden tillsammans med kunniga kollegor med olika kompetenser? Vill du bidra till en säker omsorg av god kvalitet samt att motverka oseriösa aktörer från att verka inom omsorgsområdet? Då kan du vara den vi söker. Tjänsten är placerad i Stockholm, på avdelning öst som idag består av sex enheter och som bedriver tillsyn av verksamheter inom hälso- och sjukvård samt inom socialtjänst.
Publiceringsdatum2024-02-05ArbetsuppgifterDu kommer att ingå i en enhet där du som inspektör bidrar med din kompetens. De huvudsakliga arbetsuppgifterna består i att göra ägar- och ledningsprövning av bolag som har tillstånd att bedriva verksamhet inom SoL och LSS. I prövningen ingår bland annat att inhämta, analysera och bedöma underlag samt skriva beslut och yttrande. Du arbetar dagligen tillsammans med inspektörskollegor med olika kompetenser inom och utanför enheten samt är aktiv i enhetens och myndighetens utvecklingsarbete. Som inspektör får du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär både granskning, analys, bedömning och sammanställning av en stor mängd data. Arbetet kräver god utrednings- och analysförmåga samt vana att utreda komplexa bolagsstrukturer.
Arbetet är i ständig utveckling och granskningen av de privata utövarnas lämplighet och insikt om att bedriva omsorgen med god kvalitet för brukarna är en pågående process som har många beröringspunkter även med tillvägagångssätten för ekonomisk brottslighet. Detta gör inspektörsrollen dynamisk och spännande då vi genom eget aktivt arbete och med utökade kunskaper i teamet ständigt lär oss nya sätt att nå resultat. Arbetet innebär många interna och externa kontakter, med IVO samtliga avdelningar, samverkande myndigheter, med företag, juridiska ombud, mediekontakter m.fl.
Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska IVO:s tillsyn vara riskbaserad. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.
Kravprofil
Är du den vi söker? Du är van att självständigt skriva utredningar och förslag till beslut av komplicerad juridisk och ekonomisk karaktär. Du är resultatinriktad och driver dina arbetsuppgifter självständigt samt har förmågan att sammanställa ofta komplex information på ett begripligt sätt.
Vi söker dig som har:
• Juristexamen (jur.kand.)
• Flerårig aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• God förmåga att inhämta, analysera och bearbeta komplex information
• Erfarenhet av både skriftlig processföring och muntlig förhandling
• God och aktuell IT- och datorvana
• God kommunikativ förmåga i tal och skrift
• Goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. För att lyckas i rollen ska du ha en god analytisk förmåga samt kunna granska och analysera på ett objektivt och sakligt sätt. Du ska kunna prioritera och strukturera arbetsuppgifterna samt ha förmåga att under tidspress leverera utredningar med hög kvalitet. Vi ser även att du har god förmåga att arbeta i en konsultativ roll med hög grad av serviceanda och flexibilitet där du lätt kan byta fokus. Rollen kräver god samarbetsförmåga samt att du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
Det är av stor vikt att du kan hantera dina arbetsuppgifter professionellt och rättssäkert samt kunna tydliggöra och föra ett resonemang så att det blir begripligt för såväl allmänheten som professionella intressenter. Därtill har du en personlig mognad och klarar av att göra oberoende ställningstaganden och vara trygg i dessa. Vi ser också att det är viktigt att du är utvecklingsinriktad då myndigheten är i ständig utveckling.
Meriterande
• Goda och aktuella kunskaper om ägar- och ledningsprövning
• Har erfarenhet av utredningsarbete av ekonomisk och juridisk karaktär
• Goda kunskaper i bolagsrätt
• Erfarenhet av att arbeta i statlig förvaltning
• Erfarenhet av tillsynsarbete
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, - metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald. Vi söker en eller flera inspektörer. Tjänsten gäller tillsvidare och inleds med en provanställning om 6 månader. Heltid, placering i Stockholm.
Ansök senast 23 februari 2024.
Vi vill att du skickar in ett CV och ett personligt brev där det framgår på vilket sätt du uppfyller kravprofilen i annonsen. Vi kan komma att kalla till intervju innan annonstiden löpt ut. För frågor om tjänsten kontakta tf avdelningschef Ann Einerth. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Cassandra Rinaldo
Kontaktperson för detta jobbT.f. Avdelningschef:
Ann Einerth
Facklig kontakt Vårdförbundet:
Mats Agerforz
Facklig representant Saco-S:
Jeanette Ekstedt
Facklig representant ST:
Maria Knight
Samtliga nås via växeln: 010-788 50 00
Välkommen med din ansökan!
Ersättning Enligt avtal
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Inspektionen För Vård och Omsorg (org.nr 202100-6537),
https://www.ivo.se/ Arbetsplats https://www.ivo.se/
Jobbnummer 8446416
Observera att sista ansökningsdag har passerat.