Insatssamordnare till sociala insatsgrupper

Västerås kommun / Socialsekreterarjobb / Västerås
2024-02-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Insatssamordnare till sociala insatsgrupper" (publicerad 2024-03-11) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerås kommun i Västerås, Örebro eller i hela Sverige

En av våra samordnare går på föräldraledighet så nu letar vi efter en ny kollega som ska arbeta med oss på sociala insatsgrupper (SIG) på Öppenvård ungdom.

Vi är 30 personer som arbetar på Öppenvård ungdom. Öppenvård ungdom ingår som en av tre enheter på Öppenvård barn och ungdom och totalt är vi ca 75 personer. Vi är socialtjänstens öppenvård för ungdomar och deras föräldrar och är stolta över det kvalificerade psykosociala behandlingsarbete som vi bedriver för att hjälpa människor i svåra situationer till ett självständigt liv. Vi håller till i ljusa och fina lokaler med utsikt över Mälaren, högst upp på Sigurdsgatan 21 vid centralstationen.

Vill du veta mer om vår förvaltning? Läs mer här: https://www.vasteras.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/forvaltningar/individ--och-familjeforvaltningen.html

Publiceringsdatum
2024-02-26

Arbetsuppgifter
Vi letar efter dig som har ett genuint intresse för målgruppen unga 13-18 år i riskzon för fortsatt normbrytande beteende och kriminalitet, socialt förändringsarbete och samverkan. Arbetet bedrivs utifrån ett systemiskt perspektiv. Familjen och övrigt nätverk involveras i insatsen. Du får dina uppdrag från kollegorna på socialtjänsten och du ansvarar för att samordna insatserna kring ungdomen. Arbetet innebär ett brett socialt förändringsarbete för att möjliggöra utveckling för ungdomarna. Vi ser till hela individens sammanhang för att minska riskfaktorer och stärka skyddsfaktorer. Samverkan med andra samhällsaktörer är en viktig del för att tillgängliggöra närsamhällets resurser i form av exempelvis socialtjänst, skola, fritid, arbetsmarknad, polis och BUP.

Du får stor frihet att tillsammans med ungdom och familj lägga upp behandlings- och förändringsarbetet utifrån forskning och beprövad erfarenhet (läs socialstyrelsens kunskapsstöd). Vi har både djup och bredd i den kompetens som finns inom vårt verksamhetsområde och du har alltid möjlighet att få råd och samverka med kollegor när du behöver. Vi har också intern och extern handledning för att du ska kunna utvecklas i ditt arbete. Våra arbetstider är främst dagtid, men ibland arbetar vi även utanför kontorstid när det behövs. Du har möjlighet att anpassa med privatlivet då vi har ett flexibelt arbete.

Kvalifikationer
Vi letar efter dig som är trygg i dig själv och i din yrkesroll. Du gör egna bedömningar och står upp för dessa. Du är uthållig och uppskattar långvariga kontakter samt kan upprätthålla motivationen även i motgångar. Du tilltalas av de oförutsägbara inslagen i arbetet med målgruppen samtidigt som du har en förmåga att bibehålla ett långsiktigt fokus. Du arbetar självständigt, samtidigt som du vet när du behöver ta hjälp. Du är relationskompetent, det vill säga att du snabbt kan etablera en yrkesmässig allians med barn/ungdomar, familj och samverkansparters. Du är också bekväm med att prata i grupper och har handlingskraft att driva målgruppens frågor ensam och tillsammans med andra samhällsaktörer.

Du har en högskoleutbildning som socionom, beteendevetare eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete utifrån RBM och har SAVERY och/ eller ESTER. Du förstår de lagar och förordningar som styr handläggning och dokumentation inom området och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. För att lyckas i rollen vill vi att du har erfarenhet av socialt arbete med barn, unga, föräldrar och/eller familjer. Det är meriterande om du kan fler språk än svenska och engelska. Du är villig att arbeta enligt flexibelt arbetsavtal då tjänsten innebär arbete dagtid och kvällstid.
I tjänsten förekommer hembesök eller besök hos samarbetspartners, därför är B-körkort ett krav.

Innan du kan anställas behöver du visa upp ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister.

Tveka inte på att skicka in din ansökan, intervjuer sker löpande. Varmt välkommen till oss!

ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.

Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/00112".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Västerås kommun (org.nr 212000-2080)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Västerås stad, Individ- och familjeförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Göran Holmsten
goran.holmsten@vasteras.se
021-39 36 60

Jobbnummer
8495147

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Västerås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerås kommun: