Inköpssamordnare till Söderhamns kommun

Söderhamns kommun, Kommunstyrelsen / Inköpar- och marknadsjobb / Söderhamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Söderhamn, Bollnäs, Hudiksvall, Ockelbo, Gävle eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Söderhamns kommun, Kommunstyrelsen i Söderhamn

Var med och skapa ett Söderhamn där människor vill bo och verka! Vi på Kommunstyrelseförvaltningen leder och samordnar kommunens verksamhet. Vi arbetar nära de politiska besluten, med specialistkompetens och service för medborgarna och våra kollegor. Här finns ett 60-tal medarbetare inom personal, ekonomi, information, turism, näringsliv, samhällsplanering och administration.

Har du den personlighet och den professionella kapacitet vi söker? Då kan vi erbjuda dig ett ansvarsfullt arbete, med stora möjligheter att påverka rutiner och effektiviseringar i en kommun med framåtanda. På vår arbetsplats tar vi tillvara våra gemensamma kompetenser och uppmuntrar till delaktighet och samverkan i det dagliga arbetet. I Söderhamns kommun finns möjlighet till en god balans mellan arbete och fritid. Som medarbetare har du en betydelsefull roll och vårt gemensamma mål är att ge bästa möjliga service och omsorg till våra medborgare.

Söderhamns kommun har påbörjat ett arbete med att förändra sitt sätt att arbeta med inköpsprocessen som omfattar hela den kommunala organisationen. Kommunen genomför för närvarande en utveckling av process och organisation i syfte att möta krav samt effektivisering i och med e-handel. Som inköpssamordnare blir upprätthållandet av balansen mellan kraven på affärsmässighet, och verksamhetens krav samt förväntningar, en viktig uppgift. I rollen som inköpssamordnare ansvarar du för utveckling, ledning, samordnande och stödjande av inköp inom kommunen samt utveckling och underhåll av kategoristyrning och e-handel. I rollen ingår ansvar för att organisationen realiserar det besparingspotential som uppstår i och med bättre inköpsprocesser, införande av en besparingsmodell.

Publiceringsdatum
2015-10-12

Arbetsuppgifter
Inköpssamordnarens roll är att ha ett övergripande ansvar för att analysera och effektivisera kommunens inköpsprocesser i syfte att uppnå största möjliga nytta för verksamheterna i inköpsfrågor. Som inköpssamordnare kommer du dels att vara kärnverksamhetens stöd i den operativa inköpsprocessen, dels ha ett strategiskt perspektiv.
Detta innebär bland annat:
• Att vara dialogpart gentemot Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg är kommunalförbund som genomför upphandlingar på kommunens uppdrag) avseende övergripande upphandlings- och inköpsfrågor.
• Att ge stöd till beställare/inköpsansvariga samt bevaka och samordna koncernens upphandlings- och inköpsbehov. Ha koll på vilka avtal som ska förnyas, fånga upp önskemål. Samordna kommande upphandlingar gentemot inköpsansvariga och återkoppla till Inköp Gävleborg.
• Att följa upp och kvalitetssäkra upphandlade avtal inklusive avtalstrohet.
• Att utveckla en modell för att kunna visa vilken "affärsnytta" upphandlingar ger koncernen avseende pris och kvalitet.
• Att vara sammankallande för inköpsansvariga. Varje förvaltning har en funktion med inköpsansvar.
• Att vara rådgivande vid direktupphandlingar och avrop med förnyad konkurrensutsättning.
• Att upprätthålla kunskapsnivån inom inköpsfrågor för organisationen. Utvecklingsansvar inom inköpsfrågor för kommunen som helhet. Vara väl utbildad i inköpsstödet och inköpsrutiner samt i LOU.

Kvalifikationer
Du har en relevant akademisk examen inom t.ex. juridik eller ekonomi, alternativt yrkeserfarenhet som bedöms likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av såväl operativt som strategiskt inköps- och upphandlingsarbete i en större organisation. Kunskaper och erfarenhet i LOU räknas som meriterande. Du har erfarenhet av lednings- och förändringsarbete i en komplex organisation och du förväntas utveckla enhetens arbetssätt och processer. Du förmår arbeta självständigt och systematiskt. Dessutom har du en god förmåga att samarbeta med olika nivåer och intressenter. I rollen behövs också utmärkta kommunikationsfärdigheter och du ska behärska det svenska språket i tal och skrift.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Söderhamns kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-08
Ange följande referens när du ansöker: KS/2015/0283
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Forsell, Enhetschef ekonomienheten 0270-753 52

Facklig kontakt
Monica Sköld, Vision 0270 - 754 10

Företag
Söderhamns kommun, Kommunstyrelsen

Adress
Söderhamns kommun, Kommunstyrelsen
Söderhamn
82680 Söderhamn

Kontorsadress
Västra Storgatan 16-18 82680 Söderhamn

Jobbnummer
2473526

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Söderhamns kommun, Kommunstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Söderhamns kommun, Kommunstyrelsen: