Inköps- och upphandlingssamordnare

Länsstyrelsen i Jönköpings län / Inköpar- och marknadsjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Jönköpings län i Jönköping, Gnosjö, Värnamo eller i hela Sverige

Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet. Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län. Genom samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling i länet.

Vi är en kunskapsorganisation med 260 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.

Tjänsten är placerad på Enheten för ärendestöd och service som ligger på Avdelningen för lednings- och verksamhetsstöd. Enheten består av 17 medarbetare som ansvarar för uppgifter som är myndighetsgemensamma inom bland annat ärende- och arkivfrågor, intern service, reception, verksamhetsutveckling, dataskydd och informationssäkerhet.


Publiceringsdatum
2021-12-23

Arbetsuppgifter
Tjänsten som inköps- och upphandlingssamordnare är ny för oss och du kommer ha stora möjligheter att själv utveckla upplägget. Rollen är både strategisk och operativ. Som inköps- och upphandlingssamordnare ansvarar du för att leda, planera och genomföra samtliga steg i anskaffningsprocessen. Du skriver avtal och stöttar verksamhetsansvariga i uppföljning av avtal. Ett av dina ansvarsområden är att hålla ihop våra inköp och säkerställa att vi följer lagstiftning och interna styrdokument i alla våra upphandlingar och inköp. I arbetet ingår också att bedriva strategisk utveckling inom området och att utveckla vår e-handelsprocess. Du tar fram styrdokument inom ditt verksamhetsområde och följer upp efterlevnaden av dessa.

Du är själv i din roll på myndigheten men ingår i ett nationellt upphandlingsnätverk med andra länsstyrelser. Det kan också bli aktuellt för dig att driva nationella upphandlingar för samtliga länsstyrelsers räkning. Du utför ditt arbete i nära samarbete med Länsstyrelsens chefer och medarbetare. Andra viktiga samarbetspartners är våra jurister, ekonomer, vår miljö- och Agenda 2030-samordnare samt vår dataskydds- och informationssäkerhetssamordnare.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom juridik, ekonomi eller annan utbildning vi bedömer vara relevant för tjänsten. Du har flerårig erfarenhet av arbete med inköp och upphandling och av att skriva affärsavtal. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Det är ett krav att du har kunskaper om lagen om offentlig upphandling. Det är meriterande om du har erfarenhet av offentlig upphandling samt kunskaper om offentlighet och sekretess kopplat till inköpsprocessen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av upphandling av både varor och tjänster. Har du erfarenhet av att arbete i Tendsign eller något annat upphandlingsverktyg är även detta meriterande. Vi ser gärna att du är bekväm med digitala arbetssätt.

Som person tar du stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Du strukturerar, prioriterar och driver dina processer självständigt. Du arbetar bra tillsammans med andra och lyhörd inför andras behov och möter. Du har god förmåga att göra avvägningar och prioritera utifrån flera perspektiv och hänsynstaganden. Ditt bemötande är lugnt och tillmötesgående och du är uppmärksam och anstränger dig för att leverera lösningar.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Intervjuer genomförs vecka 4-5. Det kan bli aktuellt med arbetsprov.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass varför svenskt medborgarskap är ett krav. Säkerhetsprövning genomförs inför beslut om anställning.

Läs gärna mer om Länsstyrelsens uppdrag, vad vi erbjuder som arbetsgivare och följ våra medarbetares vardag på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Länsstyrelsen i Jönköpings län

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "112-11429-2021".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Jönköpings län (org.nr 202100-2288)

Arbetsplats
Länsstyrelsen Jönköpings län, Avdelningen för lednings- och verksamhetsstöd

Kontakt
Avdelningschef
Marie Richter (tillgänglig från 3 januari)
010-2236000

Jobbnummer
6206268

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen i Jönköpings län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen i Jönköpings län: