Incident manager till Östersund

Statens Servicecenter / Datajobb / Östersund
2021-03-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Incident manager till Östersund" (publicerad 2021-11-05) ⬅️


Visa alla datajobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Du kommer tillhöra IT-Leveransenheten som består av ca 15 medarbetare. Våra uppdrag är att leda den IT-nära förvaltningen med användarstöd för stödapplikations-, integrations-, identitets- och behörighetstjänster. Vi ansvarar för myndighetens tekniska integrationer mot externa parter, systemutveckling och administration av behörigheter. Enheten ansvarar även för att samordna IT-support mot andra avdelningar inom myndigheten, avdelningens externa IT-leverantörer och samverkande myndigheter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som Incident manager är operativ. Du kommer att utveckla och ansvara för processen incident, men även vara involverad i processerna change och problem. Du kommer säkerställa dokumentation, efterlevnad samt ständigt arbeta med förbättringar inom området. I uppgifterna ingår det att arbeta operativt inom processen med stöd av jourhavande rotation. Att leda och koordinera kritiska incidenter för att säkerställa snabb lösning. I arbetsuppgifterna ingår att genomföra incidentanalys tillsammans med intressenter för kontinuerligt lärande. Utbilda team i incidenthantering, samt leda olika möten och forum.

Publiceringsdatum
2021-03-22

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant högskole- eller universitetsutbildning, alternativt kompetens som Statens servicecenter bedömer likvärdig
• Erfarenhet av att arbeta som processledare under minst 3 år. Vi vill att du beskriver hur du uppfyller detta i din ansökan.
• ITIL-certifiering

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Serviceorienterad, flexibel och strukturerad
• Van att ta egna initiativ, beslut och driven i att supportera och leda andra på ett ödmjukt sätt
• Utåtriktad och positiv person med god kommunikations- och organisationsförmåga. En lagspelare med mycket god förmåga till samverkan och relationsbygge
• Ett målinriktat förhållningssätt och förmåga att åstadkomma resultat tillsammans med andra intressenter. Förmåga att ta en ledande roll och våga ställa krav.
• Uthållighet med fokus på förbättringar

Vidare är det meriterande om du:

• 5 års erfarenhet eller mer av arbete i en supportorganisation
• Erfarenhet av arbete i en större organisation
• Genomfört en förändringsresa med införande av ITIL
• Kunskaper inom verksamhetsutveckling
• Bakgrund som processutvecklare

Övrig information
Anställningen är 100 % och en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Anställningen är placerad i Östersund.

Svenskt medborgarskap är ett krav. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen:

All kommunikation inom myndigheten, såväl muntligt som skriftligt, sker på svenska

Välkommen med din ansökan innehållande cv och personligt brev senast 12 april 2021.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5642824

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: