Incident manager till Östersund

Statens Servicecenter / Datajobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

Arbetar du redan nu som Incident Manager? Har du en bakgrund inom IT-support, -drift eller IT-förvaltning och erfarenhet av ITIL? Då kanske vi är dina blivande kollegor! Befattningen är placerad på IT-avdelningen. Avdelningen har fyra enheter med ca 60 medarbetare. Den aktuella enheten IT Leveransenheten finns i Östersund.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som Incident Manager driver du allvarliga och kritiska incidenter, följer upp, kontrollerar kvalitet, samt föreslår förbättringar. Du är koordinator och stöttar vid felsökning för att säkerställa minimal påverkan av incidenter. Du säkerställer att information och lösningar finns dokumenterade. Rollen kräver tydlig kommunikation till intressenter kring status och framdrift. Vidare ingår att planera, prioritera, rapportera och följa upp det dagliga arbetet. Du kommer leda problemutredningar med målet att reducera antal incidenter. I rollen ingår löpande processtöd till olika grupper i organisationen, för att säkerställa kompetens och efterlevnad, samt ständigt arbeta med förbättringar och anpassningar av området tillsammans med kollegor inom myndigheten. Du kommer få rollen som processledare för Incidentprocessen och löpande rapportera till processägaren, tillika enhetschef för IT Leveransenheten.

Vem är du
I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetsuppgifterna ställer både krav på förmågan att samverka och samarbeta framgångsrikt med andra. Du trivs med att ta ansvar och är handlingskraftig. Du har lätt för att hålla samman uppdrag och arbetsuppgifter med flera parter och arbetar strukturerat med att säkerställa kvalitet i ditt arbetsresultat. Du ser processer, rutiner och dokumentation som en självklar del av arbetet och arbetar strukturerat med ärendehantering och rapportering.

Du har en god förmåga att kommunicera på ett pedagogiskt och tydligt sätt.

Publiceringsdatum
2021-11-05

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant högskole- eller universitetsutbildning, alternativt kompetens som Statens servicecenter bedömer likvärdig
• Har 3 års erfarenhet eller mer av arbete i en support-, drift- eller förvaltningsorganisation där incidenthantering är en del av arbetet
• ITIL-certifiering

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Du trivs med att samverka och samarbeta tillsammans med andra
• Du trivs med att ta ansvar och är handlingskraftig
• Du har strukturen för att hålla samman uppdrag och arbetsuppgifter med flera parter
• Du ser processer, rutiner och dokumentation som en självklar del av arbetet
• Du kan kommunicera på ett pedagogiskt och tydligt sätt


Dessutom är det meriterande om du:

• Tidigare har arbetat som Incident Manager
• Erfarenhet av att leda ett team eller en grupp
• Tidigare har arbetat med ServiceNow

Övrig information
Anställningen är en tillsvidaretjänst på 100% och placerad i Östersund. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.

Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast 26 november 2021 . I din ansökan vill vi att du motiverar på vilket sätt du uppfyller kvalifikationerna.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Håkan Alenius, Facklig kontaktperson, SEKO
026-65 65 82

Jobbnummer
6098176

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: