Handläggare till överförmyndarverksamheten

Bräcke kommun, Staben / Administratörsjobb / Bräcke
2023-11-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till överförmyndarverksamheten" (publicerad 2024-03-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Bräcke, Höganäs, Ängelholm, Helsingborg, Båstad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bräcke kommun, Staben i Bräcke

I Bräcke kommun i Jämtland är du alltid nära äventyr och smultronställen. Gnistrande vinterdagar på skidor såväl som heta sommardagar i båten är vardag för oss som bor här. I Bräcke kommun finns trygga skolor, personlig äldrevård och en mängd små och medelstora företag med idéer och kunskap som skapar värden lokalt och globalt. Goda kommunikationer i stråket mellan Sundsvall och Östersund och en fibertäckning på över 90 procent gör det enkelt att bo, jobba och resa i vår kommun. Här finns en vilja att utvecklas och samtidigt en självklar mentalitet att värna om naturen, kulturen och människorna som bor här. Välkommen till Bräcke kommun - lite närmare!

Till stabens kanslienhet söker vi en handläggare överförmyndarversamhet. Staben har till stor del styrande och stödjande administrativa uppgifter inom avdelningsgemensamma områden, men även uppgifter inom ett antal specialområden som avdelningen hanterar ur ett kommunövergripande perspektiv, samt handläggning inom överförmyndarverksamhet.
Överförmyndarnämnden/överförmyndaren är en kommunal myndighet som har till uppgift att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. Verksamheten syftar till att skydda personer från att lida rättsförluster och utgör ett samhällsskydd för de utsatta i samhället, dvs personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar, äldre personer och barn. Det ingår i verksamheten att kontrollera hur ställföreträdare sköter sina uppdrag, genom kontroller som bygger på bestämmelser i bland annat föräldrabalken, förmynderskapsförordningen, förvaltningslagen och kommunallagen.

Hos oss på överförmyndarverksamheten arbetar du med tillsyn och handläggning av ärenden som rör godman- och förvaltarskap samt förmynderskap för barn. Vi handlägger för gemensam överförmyndarnämnd i Bräcke, Berg och Härjedalen.

Hos oss kommer du att få ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb med stor betydelse.
Vi använder verksamhetssystemet Wärna Go

Publiceringsdatum
2023-11-30

Arbetsuppgifter
Du kommer bland annat att på delegation fatta beslut inom verksamhetens ansvarsområde, granska räkenskapshandlingar, utreda, skriva ansökningar och yttranden till domstol, informera samt utöva tillsyn över ställföreträdare. Arbetet innebär många kontakter, tex med Försäkringskassan, Kronofogden, Skatteverket och med banker. Arbetet sker i samarbete med de två andra handläggarna.
Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla verksamheten, du kommer vara en viktig del i detta.

Andra arbetsuppgifter inom stabens och kanslienhetens område förekommer, utifrån prioriteringar och behov.

Kvalifikationer
Du som söker ska ha högskoleexamen inom juridik eller ekonomi eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning och/ eller familjerätt.

Som överförmyndarhandläggare hos oss är det av stor vikt att du har ett lösningsfokuserat arbetssätt, kan hantera flera processer samtidigt, har god samarbetsförmåga och god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska språket samt egenskaper för att fatta självständiga beslut. I arbetet behöver du kunna hantera svåra samtal och förmedla budskap. Det krävs noggrannhet och god administrativ förmåga.

Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.

Godkänt B-körkort är ett krav

ÖVRIGT
Bifoga CV och personligt brev och berätta lite om dig själv
Vi kommer arbeta löpande med urval och intervjuer.
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden från bemannings- och rekryteringsföretag om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023-10-Stab".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bräcke kommun (org.nr 212000-2460), http://www.brackenasta.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Bräcke kommun, Staben

Kontakt
Stabschef
Camilla Samuelsson
camilla.samuelsson@bracke.se
0693-16124

Jobbnummer
8299389

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bräcke kommun, Staben

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bräcke kommun, Staben: