Handläggare till överförmyndarverksamheten

Åstorps kommun, Kommunstyrelseförvaltning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Åstorp
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Åstorp, Bjuv, Klippan, Ängelholm, Helsingborg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åstorps kommun, Kommunstyrelseförvaltning i Åstorp

Vill du vara med att utveckla vår verksamhet?

Välkommen till Åstorp - Söderåsstaden där människor och företag möts och växer.

Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen.

Åstorp befinner i en positiv tillväxt med strax över 15 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling.

Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid.

Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling.

Överförmyndarverksamhet är en obligatorisk myndighet i varje kommun. Verksamheten leds av en nämnd vars uppgift är att arbeta med tillsyn av förmyndares, förvaltares och gode mäns (ställföreträdares) verksamhet. Denna tillsyn avser att ge garanti mot rättsförluster för personer som själva inte kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för person. Huvudmännen är t ex underåriga, gamla, sjuka eller personer med funktionsnedsättning samt ensamkommande barn.

I Åstorps kommun finns från och med den 1 januari 2015 en Överförmyndarnämnd. Myndigheten kan organiseras antingen som en enskild överförmyndare eller som en överförmyndarnämnd.

När nu vår handläggare på egen begäran slutar sin tjänst för att flytta tillbaka till sin tidigare boendekommun söker vi en efterträdare som kan ta över det goda arbete som gjorts under året.

Publiceringsdatum
2016-09-06

Arbetsuppgifter
Du kommer att handlägga ärenden inom överförmyndarnämndens verksamheten som styrs av lagar och avtal som exempelvis föräldrabalken eller förvaltningslagen.

I arbetsuppgifterna ingår
• kontroll av att ställföreträdarna så att de följer lagstiftningen när de utför sina uppdrag.
• att göra utredningar och upprätta yttrande till domstol, hantera överklaganden samt bistå överförmyndaren i domstol
• att ansvara och självständigt kunna göra bedömningar om behov av ställföreträdare, rekrytering samt anordna utbildning av dessa
• granskning av redovisningshandlingar/årsräkningar samt besluta om arvoden till ställföreträdarna
• fatta beslut enligt delegation
• omfattande kontakter med såväl myndigheter som verksamhetsansvariga inom vården, socialtjänsten, anhöriga, ställföreträdare m fl.

I uppdraget ingår även ansvaret för att utarbeta och lägga fram beslutsunderlag för Överförmyndarnämnden samt att administrera en del av nämndens arbete.

Du kommer att arbeta under överförmyndarnämnden men tillhör organisatoriskt den administrativa enheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en ekonom-, jurist-, socionomexamen eller annan erfarenhet som arbetsgivaren anser vara likvärdig.

Du ska trivas med möten mellan människor, ha ett öppet sinne och ha en stor integritet.

Du måste känna stort engagemang för uppdraget.

Du behöver även
• vara självgående med ett strukturerat arbetssätt
• vara noggrann och ha ett utpräglat ordningssinne
• kunna fatta självständiga beslut utifrån givna ramar
• ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

B-körkort är ett krav. Meriterande är kunskap om ärendehanteringssystemet Wärna och att ha arbetat i en offentlig verksamhet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Viss arbetstid kan förläggas på kvällstid en dag per månad i samband med nämndsmöte. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast möjligt.

Ersättning
Månadslön
FÖRMÅNER
Arbetsgivaren erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, tillgång till eget gym samt aktiviteter via personalklubb och konstförening.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-28
Ange följande referens när du ansöker: A592371
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anita Månsson, Adminstrativ chef 042-64 116 anita.mansson@astorp.se

Facklig kontakt
Fackliga företrädare, nås via kommunens växel 042-640 00

Företag
Åstorps kommun, Kommunstyrelseförvaltning

Adress
Åstorps kommun, Kommunstyrelseförvaltning
Åstorps kommun
26580 ÅSTORP

Kontorsadress
26580 Åstorp

Jobbnummer
3030920

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åstorps kommun, Kommunstyrelseförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åstorps kommun, Kommunstyrelseförvaltning: