Handläggare Penningtvätt
Länsstyrelsen I Stockholms Län, Rättsliga Frågor / Administratörsjobb / Stockholm
2025-11-14
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen I Stockholms Län, Rättsliga Frågor i Stockholm Är du en driven handläggare som tycker om att både ha eget ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är del i en grupp och hjälper till där det behövs? Då kan detta vara en spännande utmaning för dig.
Länsstyrelsen utövar tillsyn över vissa företag som omfattas av penningtvättslagen och ska kontrollera att dessa företag vidtar åtgärder för att skydda sin verksamhet mot att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Som handläggare i penningtvättsgruppen har du en viktig uppgift att upprätthålla lagens förutsättningar för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
Vad ingår i rollen?
I denna tjänst ingår bland annat att arbeta med lämplighetsprövning av tillsynsobjektens ägare och ledning, administration och statistikarbete kopplat till tillsynsuppdraget samt att informera om penningtvättsfrågor tex krav om riskbedömningar och rutiner för att minska risken att verksamheten utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.
Du kommer bland annat att:
- handlägga:
• uppsökandeärenden, där Länsstyrelsen utreder om verksamhetsutövare ska registrera sig i Bolagsverkets register mot penningtvätt
• vandelsärenden där Länsstyrelsen lämplighetsprövar företrädare och verkliga huvudmän för verksamhetsutövare under vår tillsyn
• ansvara för hanteringen av ärenden avseende verksamhetsutövare som registrerat sig som trustförvaltare
- administration till domstol gällande överklaganden av Länsstyrelsens beslut
- vara aktiv i samverkan med andra myndigheter och som representant för Länsstyrelsen Stockholm genomföra informationsinsatser för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism
- delta i arbetet att förbereda inför FATF-granskningen 2027, tex att ta fram relevanta uppgifter, statistik och informationsinsatser.
Du arbetar nära kollegor i ett team med både handläggare och jurister och deltar i enhetens arbete med att utveckla och förbättra våra processer.
Är du den vi söker?
För den här rollen vill vi att du har:
- högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
- aktuell erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, till exempel ärendehandläggning eller frågor som rör offentlighet och sekretess
- erfarenhet av arbete i digitala ärendehanteringssystem
- mycket god förmåga att uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i både tal och skrift
- lätt för att samarbeta och bygga goda relationer
- god initiativförmåga och en vilja att bidra där det behövs
- engagemang och förmåga att bidra till en positiv och hållbar arbetsmiljö.
Som person är du prestigelös, hjälpsam och strukturerad. Du har lätt för att hantera flera ärenden samtidigt och kan prioritera mellan arbetsuppgifter.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.
Som medarbetare på Länsstyrelsen behöver du
- ha förmåga att utifrån en helhetssyn fatta beslut med hänsyn till flera perspektiv
- förstå att en central roll för Länsstyrelsen är att göra avvägningar mellan olika intressen
- ha förmåga att prioritera och ställa om för att arbeta med nya uppgifter eller i nya sammanhang.
Det är meriterande om du har
- erfarenhet av arbete på Länsstyrelsen
- erfarenhet av att arbeta med statistik och dataunderlag
- goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift.
Mer om oss och rollen
Enheten tillhör avdelningen för rättsliga frågor och består av 17 medarbetare, både jurister och handläggare. Vid enheten finns flera arbetsområden, såsom tillsyn över penningtvätt, tillsyn över pantbanker, tillsyn över säkerhetskänslig verksamhet samt tillsyn över bevaknings- och delgivningsföretag. Det är till penningtvättsgruppen som vi nu söker handläggare.
Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du ibland bidra även inom andra uppdrag i avdelningen eller myndigheten. Vi söker därför dig som trivs med att arbeta brett och är flexibel när nya behov uppstår.
Anställningen är tills vidare, på heltid och i regel tillämpas provanställning. Vi vill att du börjar så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.
Så rekryterar vi
Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan.
Intervjuer kommer att ske löpande
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.
Om du har frågor
Frågor om rollen besvaras av rekryterande chef
Carina Cutlip, enhetschef, Tel 010-223 17 81, Mejl
carina.cutlip@lansstyrelsen.se Fackliga kontaktpersoner är:
Maria Askerlund, SACO, Tel 010-223 15 35, Mejl
maria.askerlund@lansstyrelsen.seBjörn Pettersson, ST, Tel 010-223 15 73 Mejl
bjorn.b.pettersson@lansstyrelsen.seSista dag att ansöka är 5 dec 2025
Referensnummer: 112-56691-2025
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen Stockholm är en samlande kraft för en växande och hållbar huvudstadsregion. Genom att ta ansvar för helheten hittar vi vägar framåt i komplexa samhällsfrågor.
Helhetsbilden är en viktig utgångspunkt för oss när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. På regeringens uppdrag verkar vi också för att nationella mål får genomslag i vårt län. Hos oss finns experter inom många olika sakområden och vår samlade kompetens har en häpnadsväckande bredd. Här lär du dig något nytt varje dag.
Läs mer om oss på
www.lansstyrelsen.se/stockholm/jobba-hos-oss. Ersättning individuell lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "112-56691-2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Länsstyrelsen i Stockholms län (org.nr 202100-2247)
Arbetsplats Länsstyrelsen I Stockholms Län, Rättsliga Frågor
Jobbnummer 9604640