Handläggare öppna data

Läkemedelsverket / Administratörsjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Läkemedelsverket i Uppsala, Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Är du en utvecklingsorienterad och strategisk handläggare med erfarenhet av att utveckla arbetet inom öppna data, referensdatabaser och med informationshantering på filytor? Välkommen till Läkemedelsverket!

Vår verksamhet
Enheten för informationshantering består av 15 kollegor som arbetar inom registratur, arkiv och förvaltning av dokumenthanteringssystem. Enheten ansvarar även för myndighetens hantering av öppna data och våra referensdatabaser. Alla på enheten har olika bakgrund och utbildning, vi är en grupp där sammanhållningen är viktig och du som person gör skillnad varje dag.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket

Publiceringsdatum
2023-12-18

Arbetsuppgifter
Läkemedelsverkets information ska vara öppen och tillgänglig i så stor utsträckning som möjligt. På så sätt bidrar vi till ökad transparens i samhället och möjliggör för nya användningsområden genom innovation och utveckling. Vi förstärker nu arbetet inom myndighetens hantering av öppna data och söker dig som har erfarenhet och kunskap om PSI-lagen 2010:566 Lagen om vidareutnyttande av handlingar från den offentliga förvaltningen.

I din roll arbetar du med verksamhetsutveckling, driver och utvecklar myndighetens arbete för att öka mängden öppna data som publiceras, stöttar verksamheten och hanterar frågor både strategiskt och operativt. Utöver det ansvarar du för förvaltningen av myndighetens referensdatakatalog och hanterar informationstillgångar inom filytor. Ditt arbete inkluderar att bidra till myndighetens informationshantering genom att säkerställa att information lagras under kontrollerade former, med tydlighet kring informationsägaskap och ansvar.

Inom ditt uppdrag ligger också förvaltning av registret för personuppgiftsbehandlingar, en viktig del för myndighetens arbete med att uppfylla GDPR. I arbetsuppgifter ingår även att hålla i interna utbildningar för myndigheten inom dina ansvarsområden. Arbetet i sin helhet innebär många kontakter inom verksamhet och förvaltningsobjekt.

Rollen är ny på myndigheten så stora möjligheter finns att forma arbetet utifrån dina kunskaper och erfarenheter.

Bakgrund
Du har en eftergymnasial utbildning inom området administration, juridik, IT eller annan utbildning som gett dig grundkunskaper inom området/arbetslivserfarenhet som gett dig jämförbara kunskaper. Vi söker dig som har god kunskap om hanteringen av öppna data för en myndighet. Du är insatt i lagstiftningen och kan hanteringen av att göra offentlig information tillgänglig. Vi tror att du har arbetat några år inom informationshantering. Det kan ha varit administrativt, som registrator eller annan roll som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Dina personliga egenskaper
Du är en person som trivs med att ha kontakt med många personer på myndigheten. Du gillar struktur, ordning och reda. Du ser till vikten av att hålla register och förvaltning av referensdata aktuellt samt att öppna data görs tillgängligt. Du arbetar självständigt och driver utveckling inom ditt område. Du tycker om när arbetet växlar mellan att vara strategiskt och operativt. Som person faller det sig naturligt för dig att dela med dig av din kunskap och du håller gärna interna utbildningar för dina kollegor inom ditt ansvarsområde.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Bra att veta
Sista dag att ansöka är 2024-01-22
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Informationshantering
Diarienummer: 2.4.1-2023-109140

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss

Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Du är välkommen att kontakta enhetschef Anna Widén. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Krister Halldin, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Läkemedelsverket (org.nr 202100-4078)

Jobbnummer
8334978

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Läkemedelsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Läkemedelsverket: