Handläggare i utlämnanden till Skolinspektionen i Stockholm

Statens Skolinspektion / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Skolinspektion i Stockholm, Linköping, Göteborg, Lund, Umeå eller i hela Sverige

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten består av tre verksamhetsgrenar, tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsgivning. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!

För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet "de vi är till för". Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor.

Är du en erfaren jurist som kan det statliga regelverket? Då har vi ett spännande arbete som väntar på dig där du kommer att få stor möjlighet att tillämpa dina kunskaper i offentlighets- och sekretesslagen! Du kommer att arbeta tillsammans med arkiv och registratur som består av fem arkivarier och två registratorer.

Möjlighet att teckna överenskommelse för distansarbete finns.

Arbetsuppgifter
Skolinspektionens allmänna handlingar består till stor del av material från myndighetens inspektion och tillståndsprövning. Det finns ett stort allmänintresse kring Skolinspektionens allmänna handlingar. I rollen kommer du att arbeta med utlämnande av allmän handling med tillhörande sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen i ärenden som överlämnats för arkivering. Skolinspektionen är värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd och i deras ärenden utlämnas endast beslut av arkiv och registratur.

Du kommer att maskera sekretessbelagda uppgifter inför utlämning av allmänna handlingar och i förekommande fall ta fram beslutsunderlag för beslut om sekretessbedömning. Utöver dessa huvuduppgifter kan även andra relaterade arbetsuppgifter av handläggande eller administrativ karaktär kopplat till utlämnandeärenden tillkomma.

I mån av tid kommer rollen även innebära att du bistår arkiv och registratur i frågor av juridisk karaktär.

Vi söker dig

• Som har en juristexamen
• Med 1-3 års dokumenterad arbetslivserfarenhet från arbete med utlämnande av allmän handling inklusive sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen
• Med erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter från statlig myndighet
• Med goda kunskaper i Adobe Acrobat eller likvärdigt
• Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift

Meriterande

• Erfarenhet av sekretessgranskning med avseende på enskilds personliga förhållanden inom tillsynsverksamhet i utbildningsväsendet
• Erfarenhet av arbete på inspektionsmyndighet

Dina egenskaper
Som handläggare i utlämnanden behöver du ha en utpräglad ansvarskänsla för arbetsuppgifterna och ett noggrant, strukturerat och effektivt arbetssätt. Du har en förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och du har ett helhetsperspektiv. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga och att du på ett lättillgängligt sätt kan uttrycka dig i tal och skrift. Dessutom behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara serviceinriktad gentemot allmänheten vilket kräver att du agerar utifrån myndighetens policyers, riktlinjer och rutiner. Vi värdesätter hög flexibilitet utan att ge avkall på kvaliteten i arbetet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper

Tjänsten
Tjänsten, som är en heltidstjänst, är en SÄVA om 6 månader med start 1 december eller enligt överenskommelse.

Publiceringsdatum
2024-10-31

Så ansöker du
Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv med bild. Sista ansökningsdag är den 21 november, 2024. Ansökan har dnr SI 2024:8193

Kontakt
För upplysningar, kontakta HR-chef Ann Stadberg, för frågor angående rekryteringsprocessen, kontakta HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt.

Fackliga företrädare är Caroline Engskär, Saco-S och Maria Klasson, Ofr-s. Samtliga nås via växeln 08 586 080 00.



Inför rekryteringen har Skolinspektionen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför kontakt från försäljare.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Skolinspektion (org.nr 202100-6065)

Arbetsplats
Skolinspektionen

Jobbnummer
8987206

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Skolinspektion

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Skolinspektion: