Gruppchefer till Rättsavdelning Väst

Polismyndigheten - Göteborg - Avd Fö / Sjukvårdschefsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Göteborg - Avd Fö i Göteborg

Om Arbetsplatsen
Polisens rättsavdelning ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av ca. 850 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Rätts väst har ca. 150 medarbetare placerade i region väst, huvuddelen i Göteborg, och har tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.
Vi söker nu två gruppchefer till förvaltningsrätt, en gruppchef till informationsförvaltningens arkivverksamhet och en gruppchef till den nyinrättade gruppen inom FFU.
Inom verksamhetsområdet förvaltningsrätt handläggs bland annat ärenden gällande utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen och tillstånd att handla med vapen, samt inspektioner inom vapenområdet. Verksamhetsområdet innefattar också handläggning av bestridanden av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten. Förvaltningsrätt vid rätts väst består av sju grupper som huvudsakligen är placerade i Göteborg, men medarbetare finns också placerade vid övriga polisområden inom region väst.
Inom verksamhetsområdet informationsförvaltning finns i nuläget tre grupper och en fjärde ska inrättas. Informationsförvaltnings uppdrag är bl.a. den regionala registraturen och arkivverksamheten. Inom arkivverksamheten hanteras arkivförvaring liksom beslutsfattande gällande utlämnande av allmänna handlingar. Inom informationsförvaltning finns också en nationell funktion för begäran om utlämnande av allmän handling. Denna funktion ska vara ett nav i Polismyndighetens mottagande av begäran om utlämnande av allmän handling och även hantera mer omfattande utlämnandeärenden som kräver samordning inom myndigheten. Denna funktion är under uppbyggnad och har vuxit succesivt varför ytterligare en grupp ska inrättas, till vilken en ny gruppchef nu söks.

Publiceringsdatum
2023-07-19

Dina arbetsuppgifter
Som chef för förvaltningsrättsgrupp respektive arkivgrupp och FFU rapporterar du till sektionschefen samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. I ledningsgruppen samverkar samtliga chefer för att tillsammans nå myndighetens och sektionens mål. Arbetet förutsätter ett lösningsinriktat synsätt och en förmåga att se helheten före delarna. Arbetet i ledningsgruppen förutsätter ett individuellt ansvarstagande för att hålla sig uppdaterad samt att skaffa sig förståelse för det strategiska arbete som bedrivs av ledningen.
Som gruppchef har du personal- och verksamhetsansvarig för din grupp. En gruppchef har vidare visst ansvar för ekonomi och budget liksom ansvar för medarbetarnas arbetsmiljö. Som chef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst sex månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef med personalansvar inom de senaste fem åren
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
ingått i ledningsforum
erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde, förvaltningsrätt eller informationsförvaltning
för funktionen relevant utbildning eller likvärdig arbetslivserfarenhet som Polismyndigheten bedömer är relevant

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och handläggning av ärenden hos förvaltningsmyndighet
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontaktpersoner
Vid frågor om tjänsten kontakta biträdande sektionschef Caroline Fransson, 0761-390604.
Vid frågor om rekryteringsprocessen, HR-konsult Hanna Ågren, hanna.agren@polisen.se
Fackliga företrädare
Fackliga företrädare för SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14.
Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast 8 augusti 2023 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A326.964/2023 i mailets ärendemening och beskriv i sin ansökan vilken/vilka av tjänsterna du är intresserad av, antingen tjänsterna till förvaltningsrätt, tjänsten till arkivet eller tjänsten till FFU. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-08
E-post: jobb.na@polisen.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten - Göteborg - Avd Fö

Jobbnummer
7973988

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Göteborg - Avd Fö

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Göteborg - Avd Fö: