Gruppchef till Helpdesk, Serviceenheten IT-avdelningen

Karolinska Institutet, / Datajobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karolinska Institutet, i Solna, Stockholm, Huddinge eller i hela Sverige

Universitetsförvaltningen stödjer Karolinska Institutets institutioner och ledning. Universitetsförvaltningens mål är att ge god service och bidra med professionell och effektiv administration till KI:s utbildning och forskning.



Vill Du bidra till att förbättra människors hälsa ?

IT-avdelningen på Karolinska Institutet består av cirka 80 engagerade medarbetare fördelade på tre enheter.

Vi sitter i centralt beläget trevliga lokaler i Solna, nära Torsplan till vilket det finns gott om goda kommunikationer. Vi erbjuder en härlig arbetsmiljö, spännande teknik och personlig utveckling.

Din roll
Vi söker en gruppchef till Serviceenheten vid IT-avdelningen på Karolinska institutet. Serviceenheten, där Helpdesk, Tjänsteansvariga och Kundansvariga (BRM) finns utgör verksamhetens primära gränssnitt mot IT-avdelningen. Du kommer leda och ansvara för en av IT-avdelningens viktigaste funktioner nämligen Helpdesk.
Helpdesk består av 16 medarbetare med en hög teknisk kompetens och med en stor erfarenhet av supportarbete. Helpdeskens huvuduppgift är att ge service till Karolinska institutets användare. Via ärendehanteringsystem hanteras felanmälningar och beställningar. Du kommer att ingå i Serviceenhetens ledningsgrupp och förväntas delta aktivt i enhetens samlade uppdrag. Du rapporterar till enhetschefen.

Gruppchefen för Helpdesk arbetar i en bred roll med flera ansvarsområden. Du ansvarar för personalens kompetensutveckling och arbetsmiljö. Du är också processansvarig för Incident management och Request fulfilment. Som gruppchef har du fullt personalansvar för gruppens medlemmar. Som chef förväntas du arbeta mycket nära dina medarbetare men du ska också utveckla samarbetet med avdelningens övriga funktioner därför behöver du kontinuerligt jobba över grupp och enhetsgränser.

Du kommer till exempel att:
• Leda det dagliga operativa arbetet med problemlösning och support
• Ansvara för första linjens support/service
• Säkerställa leveransen av våra standardklienter/datorer
• Arbeta med tydliga mål, nyckeltal och ständiga förbättringar
• Omvärldsbevaka nya trender för att proaktivt arbeta med strategisk utveckling av service
• Processansvarig för Incident management och Request fulfilment

Tjänsten passar dig som har erfarenhet av ledarskap och teknisk support och nu vill ta ditt nästa karriärsteg in i en trygg och positiv miljö. Du trivs i en roll där du ges möjlighet att hjälpa andra nå sin fulla potential och jobba med utveckling av såväl individ som organisation.
VI SÖKER DIG SOM
• Har minst två års erfarenhet som ledare inom IT-support/ Helpdesk/ Servicedesk alternativt IT-supporterfarenhet kombinerad med ledarerfarenhet inom något annat område
• Har god kunskap om ITIL-servicedesk, självservice och självhjälpsfunktioner
• Har god kunskap om ärendehanteringssystem och supportverktyg
• Har professionell kunskap i svenska och engelska då båda språken används i rollen

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Som person är du strategisk och utvecklar verksamheten mot tydliga mål med inriktning på förstklassig support och service. Du är en lyhörd och ödmjuk ledare som samarbetar väl med din grupp och motiverar och engagerar dina medarbetare.
Vidare är du flexibel i ditt sätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och tar dig an nya utmaningar med en positiv attityd. Du är orädd i bemärkelsen att du kan stå upp för IT-avdelningens visioner, hantera konflikter och våga testa nya arbetssätt för att förbättra och utveckla befintliga best practice.
Eftersom du blir ansvarig för samordningen av incidenter och ibland mer komplexa ärenden är det extra viktigt att du är pedagogisk och smidig i din kommunikation. Självklart ser vi att du delar gruppens passion för teknik och service i världsklass med användaren i fokus.

Vad erbjuder vi?
En kreativ och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet även en statlig myndighet. Det innebär att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal, generös semester och en bra tjänstepension. Du får träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar och får ersättning för läkarvård.

Placering: Solna/Flemingsberg

Publiceringsdatum
2019-12-02

Så ansöker du
Varmt välkommen med din ansökan senast den 3 januari 2020.
Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi.
Vid tillsvidareanställning tillämpar Karolinska Institutet 6 månaders provanställning.

Vill du göra skillnad - och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Karolinska Institutet,

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2-6013/2019".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Karolinska Inst (org.nr 202100-2973)

Arbetsplats
Karolinska Institutet,

Jobbnummer
4981452

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karolinska Institutet,

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karolinska Institutet,: