Growth-analytiker Marknadsföring till SVT

Experis AB / Ekonomijobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomijobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Experis AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

TV- och mediebranschen förändras i en allt snabbare takt. Vill du vara med och följa, analysera och skapa förutsättningar att möta framtida förväntningar på tv- och public service-företaget SVT? Brinner du för att stärka verksamheter med hjälp av data och vill verka för att utveckla SVT:s digitala marknadsföring? Då är du varmt välkommen att söka denna roll som analytiker på SVT:s Growth Marketing-team!

Om oss
Avdelningen Publik- och Utbudsanalys har SVT:s övergripande ansvar för publik- och användaranalys inom samtliga publiceringsplattformar. På avdelningen arbetar ett 10-tal analytiker brett med att skapa insikter om befolkningens mediebeteende, intressen, attityder och andra för SVT relevanta områden.

Vad du kan förvänta dig
SVT:s marknadsföring är i stark förändring för att bättre skapa kännedom och intresse för SVT i ett digitalt landskap. Utvecklingen från mer traditionell marknadsföring till ett tydligare fokus på digital marknadsföring har accelererat de senaste åren. Därför har vi skapat ett Growth Marketing-team - ett experimentteam där marknadsförare och redaktörer från SVT Play samarbetar med utvecklare och analytiker. Syftet är att testa hypoteser och lära oss hur vi skapar tillväxt för SVT:s digitala produkter och lyckas i vår kommunikation med önskade målgrupper.

Som Growth-analytiker jobbar du med att analysera marknadsföring och produkter ur growth engineering-perspektiv samt att ge rekommendationer för optimering utifrån stora och små datamängder. Ditt arbete kommer utveckla såväl vår operativa som strategiska verksamhet. Du bidrar med att utarbeta KPI:er, planera och följa upp A/B-tester, prioritera innehåll och marknadsföringskanaler utifrån användarintresse och kostnad. Du kommer vara en viktig del av att bidra till att SVT:s marknadsavdelning ökar sin förmåga att fatta datadrivna beslut. Det gäller både taktiska beslut där du coachar marknadsförare att planera och optimera kampanjer till strategiska beslut för SVT:s marknadsföring, där dina inspel är värdefulla för ledningsgruppen.

Vem är du?
Genom datadrivna och agila arbetsformer ser vi att du är med och påverkar verksamhetsområdet marknadsföring mot ett mindset för ökad tillväxt. Du guidar team och medarbetare att bli mer datadrivna i sitt beslutsfattande varpå du behöver ha några års erfarenhet av att stärka verksamheter med hjälp av data. Vi ser även att du har erfarenhet och känner dig trygg med statistiskt arbete för att kunna erbjuda innovation kring mätmetoder och arbetssätt. Är du nyfiken och lösningsorienterad ser vi det som en fördel för att på bästa sätt nå och utvinna värdefulla data. För god effekt av analysarbetet värdesätter vi även en kommunikativ och pedagogisk förmåga.

Vi ser att du har bakgrund från branscher där innehåll är viktigt. Du har med dig förståelse för vilken typ av innehåll som kommuniceras och konsumeras och du har kunskaper inom marketing automation. Du behöver även ha hög förståelse för marknadsföring och digitala KPI:er. Dokumenterad vana att jobba med stora mängder rådata med hjälp av SQL, Python eller R är meriterande, liksom erfarenheter av BI-system som Tableau.

Du har akademisk utbildning inom beteendevetenskap, statistik, datamodellering eller likvärdig relevant utbildning. En ingenjörsbakgrund eller statistik/data-relaterad högskole-/universitetsutbildning är meriterande då rollen innebär mycket datagräv och en hel del uträkningar på stora data-set.

Som person ser vi gärna att du är driven med en ambition att ständigt öka verksamhetens kunskaper inom growthmarknadsföring. Du är noggrann, självgående, saklig och intresserad av SVT:s verksamhet och marknadsföring. Vi värdesätter en god stilistisk förmåga och att du har lätt för att dela kunskap i både mindre och större forum. Du har en social kompetens där lyhördhet såväl som kreativitet och förmåga att skapa god dialog och framåtanda värdesätts. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde omgående/enligt överenskommelse. Provanställning kan tillämpas.

Ansökan och mer information
I denna rekrytering samarbetar SVT med Jefferson Wells. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Sophie Karlsson på sophie.karlsson@jeffersonwells.se 0722-38 51 07 alternativt Therese Thunström på therese.thunstrom@jeffersonwells.se/0730-62 33 72. Då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar din ansökan så snart som möjligt.

Fackliga frågor besvaras av Maria Nassikas (Unionen), Hamon Hosseini (SACO) samt Rebecka Mårtensson (SJF) samtliga nås via SVT:s växel på telefonnummer: 08-784 00 00.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid Permanent

Publiceringsdatum
2021-04-08

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Experis AB

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "93d79f0d-cb25-".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Experis AB (org.nr 556855-1104)

Arbetsplats
SVT

Jobbnummer
5678521

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Experis AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Experis AB: