Gör goda affärer, E-handelsansvarig upphandlare
Länsstyrelsen i Östergötlands län, Enheten för ekonomi och upphandling / Inköpar- och marknadsjobb / Linköping
2025-01-28
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Östergötlands län, Enheten för ekonomi och upphandling i Linköping När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.
På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Anställningen är en
Särskild visstidsanställning under åtta månader.
Tillträdesdatum senast 1 maj 2025 eller så snart som möjligt enligt överenskommelse. Sysselsättningsgrad 100 %.
Du kommer att tillhöra
Enheten för ekonomi och upphandling som tillhör avdelningen för verksamhetsstöd arbetar med att stödja Länsstyrelsens olika verksamheter med upphandling och ekonomi. Vi är mitt i vårt införande av e-handel för våra beställare vid avrop. Du blir ansvarig för att leda det fortsatta arbetet under kommande månader med att utveckla beställningar och inköp tillsammans med din två upphandlarkollegor på enheten. Som e-handelsansvarig upphandlare på Länsstyrelsen ställs du inför möjlighet att bredda dina kunskaper inom offentliga inköp och i synnerhet digitala beställningar. Du blir vår nyckelperson som självgående driver processen med införande av digitala beställningar i samarbete med myndighetens olika verksamhetsområden.
Dina arbetsuppgifter
- Du kommer att ha e-handelansvar: följa upp, implementera, strukturera och utbilda kring e-handel.
- Att upprätta mallar och lägga in avtal för e-beställning, ha kontakt med leverantörer och systemhantering samt inköpsuppföljning.
- Att genomföra inköp enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU)
- Att utveckla inköpsprocessen på myndigheten vilket innefattar digitala beställningar, avtalsuppföljning samt att ta fram rutiner och riktlinjer.
- Vid behov förstärker du upphandlarfunktionen och hanterar även vissa upphandlingar.
- Rådgivning, problemlösning, utbildning och stöd kring inköp och inköpssystemstöd till våra verksamhetsområden.
- Avtalsförvaltning och avtalsuppföljning inklusive lägga in avtal och skapa mallar i e-beställningssystem.
Ska-krav för tjänsten:
- Du har lägst högskoleexamen eller yrkeshögskoleexamen med inriktning mot upphandling, inköp eller i övrigt relevant motsvarande eftergymnasial utbildning inom upphandling.
- Du har erfarenhet från upphandling och e-handel (e-beställningar).
- Du har erfarenhet genomföra utbildningar, projektbaserat arbetssätt samt införande av nya system och rutiner/processer.
- Du har erfarenhet av Visma Proceedo inköp samt systemadministration av systemet.
- Du har hanterat e-beställningar och de inställningar som krävs i system.
- Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Meriterande:
- Du har erfarenhet från offentlig sektor när det gäller upphandlingar och inköp
- Du har erfarenhet av tillämpning av och kompetens inom LOU
- Du har erfarenhet av TendSign
- Du har erfarenhet av Office (Word, Power Point)
- Du har erfarenhet från rådgivning och utbildning kring digitala beställningar.
Som person
- Agerar du affärsmässigt genom att du förstår och tillämpar affärsmässiga principer. Du fokuserar på kostnader, intäkter och effektivitet ur ett ekonomiskt perspektiv.
- Har du pedagogisk insikt genom att du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du anpassar sättet att förmedla sitt budskap till mottagaren.
- Är du relationsskapande genom att du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du skapar kontakter och underhåller relationer.
- Har du god samarbetsförmåga genom att du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
- Är du självgående genom att du tar ansvar för dina uppgifter. Du strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sina processer vidare.
Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter.
För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.htmlLänsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Vill du veta mer kontakta
Enhetschef, Erica Lindberg, tel. 010-223 52 95
Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.
Välkommen med din ansökan
som du skickar via
www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast XX, ange ref nr: 1403.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "1403".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Länsstyrelsen i Östergötlands län (org.nr 202100-2270)
Arbetsplats Länsstyrelsen i Östergötlands län, Enheten för ekonomi och upphandling
Kontakt Erica Lindberg
010-2235295 Jobbnummer 9129942