Förvaltningsledare med fokus på digitalisering inom vård och omsorg

Socialstyrelsen / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Vill du bidra till att utveckla och stödja Socialstyrelsens arbete med att förvalta och tillgängliggöra standarder för semantisk interoperabilitet i hälso-och sjukvården? Vill du vara med och stödja vår förflyttning till en digitaliserad kunskapsmyndighet som ligger i framkant? Då ska du bli vår förvaltningsledare på avdelningen för utveckling av hälso- och sjukvård på systemnivå.

Publiceringsdatum
2023-12-13

Om tjänsten

Som förvaltningsledare ansvarar du för att fånga de krav och behov på de stöd som behövs för att bedriva verksamheten på bästa sätt. Verksamheten förvaltar, utvecklar och tillgängliggör de standarder som Socialstyrelsen tillhandahåller för ett nationellt fackspråk inom vård och omsorg. Det innebär att enhetliga begrepp, termer, klassifikationer och informatik ska kunna tillgängliggöras, så att regioner, kommuner och andra aktörer inom vård och omsorg kan och vill använda dem.

Du har en ledande roll där du identifierar och sammanställer verksamhetens behov och krav för att tillsammans med IT-verksamheten omsätta dem i tekniska lösningar. Du arbetar strategiskt och taktiskt och pekar ut riktningen för arbetet, samtidigt som är du en "doer" där du arbetar med att genomföra praktiska uppgifter i förvaltningsplaneringen. Du initierar och driver utvecklingen utifrån myndighetens övergripande digitala strategi med målsättningen att stödja den semantiska interoperabiliteten i hälso- och sjukvård och socialtjänst.

De system som stödjer arbetet med nationellt fackspråk och informatik är idag samlat i ett förvaltningsobjekt som ingår i myndighetens portfölj för digital utveckling och förvaltning. Socialstyrelsens modell för att styra förvaltningsverksamheten utgår från förvaltningsstyrningsmodellen pm3. I rollen ingår också att vara förändringsledare och verkamhetsutvecklare. Till det hör att, i nära samarbete med bl.a. objektägare och användare i verksamheten, utveckla verksamheten och förvaltningen av objektet och dess olika delar för att åstadkomma den utveckling som behövs för nationellt fackspråk och informationsstruktur. Du tar årligen fram en förvaltningsplan, budget och underlag för vidareutveckling. Med ditt intresse och din goda förmåga att arbeta i en komplex och föränderlig verksamhet arbetar du effektivt med ständiga förbättringar och drivs precis som vi av att skapa något nytt och bättre för våra användare.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det i denna roll viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga, särskilt i frågor kring samverkan. Du är driven och målinriktad. Dessutom är du nyfiken, intresserad, orädd och har för vana att omvärldsbevaka ditt område.

Vi söker dig som har

• avslutad akademisk examen om minst 180 hp/120p inom informations/ kommunikationsområdet eller annat område som bedöms relevant för rollen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara relevant
• dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt driva strategiskt digitaliseringsarbete framåt
• aktuell erfarenhet av att arbeta i gränslandet mellan verksamhet och IT där din roll varit att förmedla verksamhetens behov och utmaningar
• erfarenhet av att arbeta med målgrupps- och behovsanalys för att säkerställa att den digitala lösningen blir lätt att använda för målgruppen och stödjer dem i deras arbete
• erfarenhet av att presentera pedagogiska och tydliga beslutsunderlag för att möjliggöra beslut och framdrift
• goda kommunikativa kunskaper i svenska språket, både muntligt och skriftligt.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av förändringsledning med inriktning inom relevant digitalisering
• erfarenhet av verksamhetsutveckling
• erfarenhet av att leda kravställningen av digitala lösningar
• erfarenhet av att arbeta i pm3
• erfarenhet av informationsmodellering, informationsdesign eller informatik i övrigt
• erfarenhet av informationssäkerhetsarbete.

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir förvaltningsledare och din placering är på avdelningen för Utveckling av hälso- och sjukvården på systemnivå, enheten för klassifikationer och terinologi och rapporterar till enhetschef tillika objektägare.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Magdalena Fresk magdalena.fresk@socialstyrelsen.se.
Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Evelyn Fjellsdotter på evelyn.fjellsdotter@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 7 januari 2024.

Ersättning
individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Socialstyrelsen (org.nr 202100-0555), http://www.socialstyrelsen.se

Jobbnummer
8326490

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: