Förskollärare med arbetslagsledande roll till Pär Lagerkvist förskola

Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen / Förskollärarjobb / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla förskollärarjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen i Växjö, Uppvidinge, Tingsryd, Värnamo, Vetlanda eller i hela Sverige

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i - idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

Publiceringsdatum
2024-03-14

Arbetsuppgifter
Välkommen till Pär Lagerkvist förskola! Vår förskola är organiserad i tre hus för 200 barn. Vi arbetar tillsammans ca 12 pedagoger, som delar det övergripande ansvaret för barngruppens trygghet och lärande för ca 65 barn per hus.

I den medvetet utformade miljön, helt byggd utifrån läroplanen, utforskar närvarande och nyfikna medarbetare tillsammans med våra barn. Till varje hemvist finns det ett antal temarum och lärtorg. Det finns en ansvarig till varje lärtorg att vara inspiratör, uppdatera med ny forskning och se till att tänket på lärtorget efterföljs.

Hos oss är processen viktigare än resultatet. Vardagen ger ypperliga tillfällen för barnen att träna, lära och utvecklas. För att synliggöra och stärka vår syn på barn och deras kunskap ser vi vår inne- och utemiljö som en helhet där båda bidrar till barns undersökande och lärande på olika sätt. Vår miljö ska vara välkomnande och erbjuda platser för möten, en miljö som präglas av delaktighet, flexibilitet, transparens och öppenhet.

Att arbeta som förskollärare hos oss innebär unika och betydelsefulla möjligheter att bidra till barns utveckling, lärande och omsorg. Som förskollärare är du aktiv i förskolans pedagogiska arbete utifrån läroplanens olika målområden, tematiskt arbetssätt genomsyrar hela vår verksamhet. Du kommer använda olika verktyg i ditt arbete där IKT är ett av dem. På förskolan använder vi Tecken som stöd, TAKK i vår vardag.

I ditt arbete ingår att stimulera alla barn till att utvecklas samt att dokumentera barnens lärande genom spontan och planerad undervisning och visa detta på ett tydligt sätt till vårdnadshavarna både muntligt, via blogg och utvecklingssamtal.

Du arbetar i ett team och tillsammans tar ni ansvar för att skapa utforskande, lekfulla och lärorika miljöer och sammanhang. I arbetsuppgifterna ingår att bedriva undervisning utifrån forskning och beprövad erfarenhet så att läroplanens mål och intentioner uppfylls och att varje barns utveckling och lärande främjas. Som förskollärare driver och leder du det systematiska kvalitetsarbetet. Du stimulerar barnens utveckling och lärande utifrån varje barns förutsättningar och behov samt erbjuder dem trygg omsorg.

Vi söker nu en förskollärare med ovanstående kvalifikationer samt en förmåga att leda ett team på ca 6 pedagoger där du har det övergripande ansvaret för systematiska kvalitetsarbetet och samordna vardagen i teamet som arbetslagsledare. Läs vår verksamhetsidé på vår hemsida.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad förskollärare och vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande uppgifter, intresse för IKT och kompetens inom TAKK.

Som förskollärare har du en medveten tanke kring din roll som pedagog och du är en tydlig ledare som arbetar strukturerat utifrån gällande styrdokument. Vidare bidrar du med att skapa ett gott arbetsklimat med engagemang, nyfikenhet och trygghet i gruppen och du ser och möter barns olika behov utifrån deras olika
förutsättningar. Du ser lösningar framför hinder och har en vilja att utvecklas och lära nytt. Du ser styrkan av att vi är ett team som arbetar tillsammans och lär av varandra.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Det kan bli aktuellt med löpande intervjuer så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt.

Ansökan sker enbart via Offentliga jobbs rekryteringsverktyg (www.offentligajobb.se).
Medtag utbildningsbevis och eventuell yrkeslegitimation vid intervju. För att bli aktuell för anställning behöver du visa två utdrag från belastningsregistret innan du anställs. Beställning av utdrag ur belastningsregistret kan göras på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ och du ska använda dels det som heter Arbete inom skola eller förskola (442.5) samt Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret (442.3).

För interna kandidater kan det bli aktuellt med annat tillträdesdatum. För mer information se Beslut gällande tidpunkt för byte av enhet vid rekrytering av intern kandidat inom utbildningsförvaltningen på intranätet.

Läs mer om vad som händer i våra skolor/förskolor på https://pedagog.vaxjo.se.

Till bemannings- och rekryteringsföretag eller till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "UTBF 70/24".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Växjö Kommun (org.nr 212000-0662), https://vaxjo.se/sidor/forskola-och-skola.html

Arbetsplats
Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen

Kontakt
Rektor, Pär Lagerkvist förskola
Britten Bengtsson
0470-599412

Jobbnummer
8540865

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen: