Forskningsingenjör inom sonifiering av astronomiska fenomen

Linköpings universitet / Datajobb / Norrköping
2020-11-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Forskningsingenjör inom sonifiering av astronomiska fenomen" (publicerad 2020-11-12) ⬅️


Visa alla datajobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings universitet i Norrköping, Finspång, Linköping, Motala, Kinda eller i hela Sverige

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!

Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn

Vi söker nu en Forskningsingenjör inom sonifiering av astronomiska fenomen

Dina framtida arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter kommer bestå i att utveckla och bedriva forskning i mjukvaran OpenSpace i immersiva miljöer med en fokus på att använda sonifiering, dvs visualisera riktiga data med hjälp av ljud. Detta innebär att hjälpa med forskning under ledningskåp av forskare i vetenskaplig visualisering på MIT avdelningen. Ny funktionalitet och nya moduler ska utvecklas för att stöda forskare inom astronomi och sonifiering för att undersöka hur sonifiering påverkar männikors förståelse av astronomiska fenomen med hjälp av sonifiering. Fenomen som skulle kunna sonifieras är planetrörelse, data från planetytor, distribution av sjärnor, och andra datakällor som bestäms med hjälp av domänexperter. OpenSpace utvecklas här på Linköpings universitet och även på flera platser i USA med stöd av NASA, och du kommer vara del av detta internationella team. Därutöver innefattar tjänsten hjälp med att förbereda forskningsartiklar och att bidra med implementation till dessa.

Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning.

Publiceringsdatum
2020-11-05

Kvalifikationer
Vi söker nu en ingenjör som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för interaktiv datorgrafik på hela skalan från scriptbaserande språk, C++-bibliotek till Shaders på GPU-nivå. Du är en civilingenjör eller motsvarande med dokumenterad erfarenhet av mjukvaruprojekt med mjuka realtidskrav. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska i både tal och skrift. Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående, samt har god förmåga att ta initiativ. Då sofiniering är ett relativt nytt område och arbetsrutiner mellan visualisering och sonifiering inte är etablerat, är det meriterande att kunna programera i många olika programmeringsspråk. Specifikt söker vi dig med följande kvalifikationer:

• Sound API: Erfarenhet med att använda och interfaca med ljudskapande mjukvaran, t.ex. SuperCollider, CSound, eller motsvarande
• Erfarenhet av bibliotek som möjliggör delning av datakällor mellan applikationer, t.ex. Protobuf, Open Sound Control, eller motsvarande
• 3D-grafik: 3D-grafik för realtid, interaktiv 3D-grafik med en fokus på att rendera planetytor
• Grafik API: OpenGL, GLSL
• Programmeringsspråk: C++, C#, C, Lua, Java, JavaScript, Python
• GPU-programmering för visuella effekter

Du bör ha god erfarenhet av C++ och grafikprogrammering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Även erfarenheter kring distribuerade tillämpningar och webbtekniker är meriterande.

Facklig kontakt
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande

Lika villkor
Flertalet av våra tekniker inom medie- och informationsteknik är män, därför ges kvinnor företräde vid tillsättning av denna anställning, vid i huvudsak lika meriter i övrigt.

För mer information om anställningen:
https://liu.se/jobba-pa-liu/lediga-jobb

Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Välkommen med din ansökan!

Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-11-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Linköpings Universitet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings Universitet (org.nr 202100-3096), https://www.liu.se/

Jobbnummer
5430821

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings universitet: