Försäkringsutredare inom EU-familjeförmåner i Visby

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Gotland
2018-02-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringsutredare inom EU-familjeförmåner i Visby" (publicerad 2022-12-19) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Gotland, Västervik, Valdemarsvik, Oskarshamn, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gotland, Västervik, Oskarshamn, Nyköping, Vimmerby eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Avdelningen barn och familjs 1 600 medarbetare arbetar med att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Varje år betalas cirka 73 miljarder kronor ut i föräldrapenning, VAB, barnbidrag, bostadsbidrag, graviditetspenning och underhållsstöd till ungefär 2 miljoner blivande föräldrar samt föräldrar. Avdelningen finns representerad på 15 orter i hela landet.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

När du arbetar med EU-familjeförmåner möter du familjer där minst en av föräldrarna arbetar och/eller bor i ett annat EU-land. Inom EU finns det ett regelsystem för samordning av medlemsstaternas regler om social trygghet, vilket underlättar den fria rörligheten för personer. Du utreder och beslutar om EU-familjeförmåner exempelvis barnbidrag och bostadsbidrag. Eftersom du tillämpar både EG-lagstiftning och nationell lagstiftning måste du veta vilket regelverk som har företräde i persons specifika fall. I ditt arbete har du har kontakt med bland annat arbetsgivare samt svenska och utländska myndigheter.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• mycket goda kunskaper i att skriva och tala svenska
• goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du:


har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2018-02-12

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontakt
Chef: Fredrik Dahlby, tel 010-112 07 67 (för frågor om tjänsten). HR-administratör: Linda Johansson, tel 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Kristina Varenblad Nordin, tel 010-112 05 52 och Robert Mandelberg, 010-112 04 62 och Saco-S: Ingmarie Johansson, 010-119 26 37

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 4 mars 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3958559

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: