Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Skellefteå
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skellefteå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skellefteå,
Robertsfors,
Piteå,
Norsjö,
Vindeln eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skellefteå,
Piteå,
Luleå,
Umeå,
Lycksele eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Du kommer att arbeta inom föräldraförsäkringens förhandskontroll där vårt uppdrag är att minska och förebygga felaktiga utbetalningar inom tillfällig föräldrapenning och föräldrapenning. Det gör du genom att via handläggning säkerställa att rätt utbetalning sker, att fastslå vilken inkomst som ersättningen grundas på samt informera och lära våra kunder göra rätt från början.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god samarbetsförmåga
• har god kommunikativ förmåga
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har erfarenhet av resultat- och målstyrd verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2022-12-12Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde mars/april 2023 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Intervjuer planeras att hållas under vecka 2 och 3.
KontaktChef: Germund Lundström, 010-112 95 88 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sandra Nilsson, 010-113 43 39 och Carolina Ramén, 010-113 44 08 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Veronica Andersson, 010-118 74 18. Saco-S: Daria Memetovic, 010-118 40 78 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44 eller Fredrik Bruhn, 010-111 86 29.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 30 december 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2022-12-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 7250374
Observera att sista ansökningsdag har passerat.