Familjerättssekreterare till Familjerättsbyrån

Göteborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Göteborg
2023-09-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjerättssekreterare till Familjerättsbyrån" (publicerad 2024-08-23) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

Publiceringsdatum
2023-09-13

Arbetsuppgifter
Familjerättsbyrån är organiserad inom Socialförvaltningen Centrum men arbetar på delegation för hela Göteborgs stad. Personalgruppen består av två enhetschefer, två 1:e familjerättssekreterare, 37 familjerättssekreterare och tre familjerättsassistenter. Antalet medarbetare gör oss till den största myndigheten i landet som arbetar med de familjerättsliga frågorna!

Som familjerättssekreterare arbetar vi med utgångspunkt från barnets behov med att stötta barn och föräldrar i familjerättsliga frågor. Vi utreder frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag från tingsrätten enligt föräldrabalken, handlägger ärenden om föräldraskap, internationell och nationell adoption, samarbets- och informationssamtal samt verkställer umgängen efter beslut från tingsrätten.
Vi finns på Järntorget i centrala Göteborg.

Den aktuella tjänsten är som utredare för vårdnadsutredningar. Du handlägger även samarbetssamtal, informationssamtal, avtal samt rådgivning per telefon. Vi arbetar aktivt för att göra barn delaktiga i deras ärenden och drivs av att ständigt utveckla oss och verksamheten i linje med vårt uppdrag och nyheter inom området. Det myndighetsutövande arbetet ställer höga krav på korrekt dokumentation, struktur och stor förmåga att förmedla sig i skrift. Lika viktigt är ett serviceinriktat och prestigelöst förhållningssätt, tålamod och noggrannhet. Metod- och processhandledning en naturlig del i vårt arbete och vi kompetensutvecklar oss kontinuerligt för att kunna möta de krav som ställs på arbetet.

Förutom spännande och varierande arbetsuppgifter innebär arbetet en trevlig arbetsmiljö som kännetecknas av väl utarbetade arbetsrutiner och gott samarbete mellan kollegorna. I arbetsgruppen finns ett starkt engagemang, hög kompetens samt en flerårig erfarenhet av familjerättsligt arbete.

Kvalifikationer
För att trivas med arbetet på Familjerättsbyrån krävs att du är verbal i såväl tal som skrift och producerar dokumentation av god kvalitet. Det är viktigt att du är en trygg person med balans och självinsikt som kan se relationer i sitt rätta perspektiv. Du kan samarbeta och relaterar till andra på ett smidigt sätt och ser möjligheter till förändring. Du är bra på att strukturera och planera ditt arbete och van att arbeta självständigt men är också en lagspelare.

Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är lyhörd och ödmjuk i mötet med människor. Du har ett driv och engagemang, med fokus på att göra ett så gott jobb som möjligt för dem vi är till för.

Vi söker dig som har socionomexamen med gedigen erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten Barn och Unga och/eller Familjerätt. Det är meriterande om du har genomgått familjerättsliga grundutbildningar samt utbildningar i MI, lösningsfokuserat arbetssätt och barnsamtal. Kunskap om hur bland annat våld, missbruk och psykisk ohälsa påverkar barns hälsa och utveckling är också meriterande. Du bör ha goda kunskaper om lagstiftningen inom aktuellt område.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi önskar tillsätta tjänsten så fort som möjligt.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C155341".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Centrum

Kontakt
Enhetschef
Erik Banck
erik.banck@socialcentrum.goteborg.se
031-367 92 17

Jobbnummer
8109439

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: