Familjehemssekreterare till Socialförvaltningen centrum

Göteborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Göteborg
2025-03-21


Visa alla socialsekreterarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

Publiceringsdatum
2025-03-21

Arbetsuppgifter
Vill du arbeta på en positiv och stimulerande arbetsplats med engagerade och kompetenta kollegor? Nu söker vi dig som gillar att tänka nytt, hitta lösningar och vill vara en del av vårt viktiga uppdrag med att hitta de bästa familjehemmen för våra placerade barn.

Vi på Familjehemsenheten söker nu en familjehemssekreterare till vår arbetsgrupp med inriktning rekrytering, matchning och utredning. Du kommer ingå i en arbetsgrupp med tre familjehemssekreterare och en 1:e socialsekreterare, som också arbetsleder arbetsgruppen med inriktning stadigvarande familjehemsvård.

På Familjehemsenheten i Centrum arbetar ett 50-tal personer med familjehem, placerade barn och ungdomar, kontakt- och stödverksamhet samt rekrytering och utbildning av familjehem och andra uppdragstagare. Enhetens primära uppgift är att stödja socialförvaltningen Centrum (tidigare Centrum, Majorna-Linné och Örgryte-Härlanda) med familjehem och jourhem, men vi har också ett nära samarbete med övriga familjehemsenheter i Göteborgs stad och hjälper varandra.

Dina arbetsuppgifter kommer primärt vara att söka efter familjehem, att utreda och matcha barn och ungdomar till familjehem och i viss utsträckning handledning av familjehem. Vid utredningen av familjehem arbetar du alltid med en kollega.

Vi har som mål att rekrytera fler familjehem i egen regi, ett arbete enheten kommer att fortsätta utveckla. När vi inte själva kan hitta familjehem använder vi oss av konsulentstödd familjehemsverksamhet. Det innebär att du kommer att utreda både familjehem i egen regi som familjehem som sådana som delvis utretts av privata aktörer. Vi dokumenterar vårt rekryteringsarbete, journalför i dokumentationssystemet Treserva, skriver underlag till utskott och tar fram avtal och underlag kring ekonomi.

Rekryteringsgruppen är en liten arbetsgrupp som har nära samarbete med övriga familjehemssekreterare på enheten (jourgrupp och stadigvarandegrupp). Det pågår mycket utvecklingsarbete och det finns gott om utrymme för kreativitet. Vi erbjuder dig ett tydligt uppdrag, stor möjlighet till delaktighet, kompetenta och engagerade kollegor samt ett ledarskap som präglas av engagemang och närvaro. Som familjehemssekreterare hos oss får du extern handledning i grupp.

Vårt kontor finns i trivsamma lokaler på Prinsgatan mitt i centrala Göteborg.

Ta chansen att bli en del av vårt team!

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med familjehem eller barn och unga inom socialtjänsten. Likaså är utbildning i att utreda och handleda familjehem meriterande.

Körkort är ett krav för tjänsten.

God förmåga till såväl självständigt arbete som samarbete är krav för tjänsten. Likaså att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Eftersom vi är en enhet med pågående utvecklingsarbete är det viktigt att du är flexibel och ser möjligheter i förändringar.
Som person söker vi även dig som är trevlig och hjälpsam mot andra människor. Du visar respekt för alla du träffar på jobbet. Du är inbjudande, positiv och jobbar för att de vi är till för får vad de behöver.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Giltigt utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för arbetsgivaren inför erbjudande om anställning.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C243729".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Centrum

Kontakt
Enhetschef
Anna Forum
anna.forum@socialcentrum.goteborg.se
031-365 83 20

Jobbnummer
9237417

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: