Familjehemssekreterare till Placeringsenheten, Individ- och familjeomsorgen

Oskarshamns kommun / Socialsekreterarjobb / Oskarshamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Oskarshamn, Mönsterås, Högsby, Hultsfred, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Oskarshamns kommun i Oskarshamn

Välkommen till en av landets absolut vackraste kuststräckor. Vår skärgård, med sina 5 429 öar, gör Oskarshamn till Sveriges fjärde örikaste kommun. Med havet som fond och skogen runt hörnet är det lätt att förälska sig och slå sig till ro.

Närheten mellan landsbygd, stad, hav och skog ger dig alla förutsättningar att leva tryggt och bekvämt, med tid över att följa passioner och drömmar. Närhet, trygghet och passion kort sagt alla byggstenar för en långvarig kärlekshistoria.

Med såväl stora arbetsgivare inom industri och teknik som drivna entreprenörer och småföretagare, erbjuder Oskarshamn ett välmående näringsliv och spännande utbildningsmöjligheter. Välkommen att stanna i Oskarshamns kommun!

Socialförvaltningen är en av de större arbetsplatserna i kommunen. Inom socialförvaltningens Individ- och Familjeomsorg (IFO) finns det tre enheter som arbetar med ärenden gällande barn och familj: en utredningsenhet, en placeringsenhet samt en råd och stödenhet. Vi är samlokaliserade i nya lokaler med närhet till övriga enheter inom IFO.

Placeringsenheten består av åtta socialsekreterare, fem familjehemssekreterare, en 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Placeringsenheten har tillgång till två enhetsassistenter som servar samtliga enheter inom barn och familj. Placeringsenheten har ett nära samarbete med övriga enheter på barn och familj samt med vuxenenheten.

Placeringsenheten är ett härligt gäng erfarna socionomer som hjälper varandra och vid behov arbetar tillsammans med ärenden. Trivsel och arbetsglädjen är viktiga för placeringsenheten och stödet från kollegor likaså. Vi arbetar med frihet under ansvar och kan på flera sätt styra vår arbetsdag utifrån det som fungerar bäst. Vi erbjuder nära arbetsledning.

Publiceringsdatum
2024-01-26

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder du familjehem. Du rekryterar och utreder även kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Arbetet kan innebära en del resor då vissa av våra familjehem bor på andra orter. Du har god förmåga att skapa förtroendefulla och bärande relationer till våra familjehem genom att ge stöd och vägledning i uppdraget och i rollen som familjehem. Du ansvarar utifrån delegation för avtal och ersättningsfrågor, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt för att upprättade rutiner följs. Du ska samverka kontinuerligt med barnets socialsekreterare, andra familjehemssekreterare och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Vi förväntar oss att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners. Tillsammans med gruppen är du en del i att utveckla verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning och övriga styrdokument.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med barn och familj och familjehem. Du har kunskap om gällande lagstiftning inom SoL och LVU. Vi ser det som meriterande om du är van vid att arbeta utifrån BBIC samt har kunskaper i Treserva. Det är också meriterande om du har gått någon utbildning gällande utredning eller handledning av familjehem.

Du är strukturerad, kvalitetsmedveten och tar initiativ till att lösa problem. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För oss är det viktigt att du är en trygg och positiv lagspelare som kan skapa hållbara relationer. Du har god förmåga att hantera stressade situationer och anpassar dig väl till rådande omständigheter. Att vara flexibel och klara deadlines är inga problem för dig. Dokumentation är ett återkommande inslag, därför behöver du kunna kommunicera väl i tal och skrift på svenska.

Körkort B krävs.

ÖVRIGT
Vi tillämpar löpande rekrytering så varmt välkommen med din ansökan redan idag!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via söklänken och inte via e-post eller pappersformat.

Vi har rökfri arbetstid.
Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Läs gärna mer på https://flyttahit.nu/ och https://oskarshamn.com/

Här hittar du våra ambassadörer: https://www.oskarshamn.se/lar-kanna-oss

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C174918".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Oskarshamns kommun (org.nr 212000-0761)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Enhetschef IFO
Ana Becovic
ana.becovic@oskarshamn.se
010-35 60 000

Jobbnummer
8422013

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Oskarshamns kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Oskarshamns kommun: