Familjehemssekreterare
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Eskilstuna
2025-06-06
Visa alla socialsekreterarjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen i Eskilstuna Vill du skapa bättre förutsättningar för placerade barn och ungdomar? Vill du jobba i ett fantastiskt team där ni stödjer varandra? Då ska du söka tjänsten som familjehemssekreterare hos oss. Vi söker nu två kollegor som vill förstärka vår verksamhet.
På enheten finns en enhetschef, tre teamledare och familjehemssekreterare med olika funktionsansvar. Vi är måna om varandra och där vi jobbar i kollegialt lärande och utveckling. Vi anpassar introduktionen efter din erfarenhet och kunskap.
Publiceringsdatum2025-06-06ArbetsuppgifterI rollen som rekryterande familjehemssekreterare hanterar du inkomna beställningar och letar familjehem som matchar barnets behov. Du skapar annonser, har kontakt med potentiella uppdragstagare och genomför utredningar av tilltänkta familjehem. I tjänsten kan du även hålla utbildning och anordna informationsträffar. Arbete och uppföljning sker i nära samverkan med socialsekreterare och barnföljare men också med andra kollegor.
I den andra rollen jobbar du med flera olika uppgifter, men det viktigaste är att ge stöd, vägledning och uppföljning att familjehemmen får det stöd de behöver. Målet är att säkerställa att barnet får den vård och omsorg den behöver. Du samarbetar också med barnets socialsekreterare och barnföljare, och ibland även med andra myndigheter. En del av jobbet handlar om att hjälpa till vid rekrytering och göra vissa utredningar. Du bedömer och ibland förhandlar om den ekonomiska ersättningen som familjehemmen får, enligt riktlinjer från SKR. Andra uppgifter du utför är uppföljning, bedömningar och förnyar avtal. Du håller även utbildning och handledningsgrupper för familjehem. För cafékvällar och utbildning förekommer kvällar och helger för båda tjänsterna.
Med din hjälp får placerade barn och unga en trygg och stabil uppväxt.
KvalifikationerDu har en socionomexamen alternativt beteendevetenskaplig examen med påbyggnad som uppfyller Socialstyrelsens behörighetskrav för socionom (socialt arbete grundnivå, socialt arbete fortsättningsnivå, socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi). Goda IT-kunskaper i arbetet är en självklarhet för dig. Du har B-körkort. Det är positivt om du har arbetslivserfarenhet som familjehemssekreterare eller av socialt arbete.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du behöver vara flexibel och arbeta strukturerat, samtidigt är du bra på att lyssna, förklara och sätta gränser när det behövs. Du är trygg i dig själv och gillar att planera och organisera ditt arbete självständigt. I krävande och stressiga situationer behåller du ditt lugn. Som familjehemssekreterare ställs du inför en stor variation av frågor och dilemman av människor som du möter i din yrkesroll. Här förväntas du vägleda och guida dem du stöttar. I detta arbete är du inte ensam utan arbetsgruppen tar stöd av varandra.
Alla medarbetare inom familjehemsenheten behöver visa upp registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister i samband med anställning.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "251233".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)
Arbetsplats Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen
Kontakt Rekryteringskonsult
Louise Jansäter
louise.jansater@eskilstuna.se 016-710 1486 Jobbnummer 9377634