Familjehemssekreterare

Flens Kommun / Socialsekreterarjobb / Flen
2023-11-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2024-02-19) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Flen, Katrineholm, Eskilstuna, Gnesta, Vingåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Flens Kommun i Flen

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.

Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom ett professionellt och respektfullt bemötande.

Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninvånare. Förvaltningen har tre avdelningar; avdelning äldre, avdelning myndighet och avdelning barn, unga, vuxna.

Tjänsten som familjehemssekreterare är placerad under avdelningen myndighet på enheten för barn och unga.

Enheten för barn och unga utreder och följer upp insatser enligt socialtjänstlagen och lagen om vård av unga samt utreder och handleder familjehem.

Publiceringsdatum
2023-11-01

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som familjehemssekreterare vilket innebär att rekrytera, utreda, utbilda och handleda uppdragstagare, familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer, med stöd av Brafam, En varaktig relation och Ett hem att växa i.

På enheten arbetar vi utifrån Signs of Safety och vi utgår från det tredelade föräldraskapet; socialtjänst, familjehem och familjen. Arbetet sker i nära samarbete med barnets handläggare.

Arbetsuppgifterna är varierande, det är många möten och samtal med familjehem och andra uppdragstagare, ofta i nära samarbete med barnets handläggare. Vidare arbetsuppgifter är dokumentation och inhämtning av uppgifter i utredningsarbetet, rekrytering av nya familjehem samt att hålla i informationskvällar och utbildningar för uppdragstagare.

Om behoven på enheten förändras så kan arbetsrollen ändras till socialsekreterare, barn och unga vilket innebär handläggning enligt SoL och LVU.

Vi har Pulsen Combine som verksamhetssystem.

Kvalifikationer
Du är utbildad socionom eller det arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete med familjehemsvård eller erfarenhet av myndighetsutövning barn och unga.

Det är meriterande om du har utbildning i Ett hem att växa i, En varaktig relation eller Signs of safety.

Du är ditt egna arbetsverktyg vilket innebär att du behöver vara trygg i dig själv. Att du har en god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du behöver förstå vikten av ett gott samarbete med alla olika aktörer som finns runt barnet och nätverket. Arbetet som familjehemssekreterare kräver god förmåga i att skapa relationer, kommunicera och kunna hantera svåra situationer. God dokumentationsvana behövs.

För tjänsten behöver du ha B- körkort

Vad erbjuder vi
Vi erbjuder ett varierande arbete i en kompetent och engagerad arbetsgrupp. Du får nära stöd i arbetet av gruppledare men även av kollegor och enhetschef. Du får extern handledning tillsammans med din grupp och du kommer att få en planerad introduktion på arbetsplatsen.

På enheten så arbetar vi utifrån signs of safety, vilket innebär att vi strävar efter ett nära samarbete med barnet, hens familj och nätverk.

Vi strävar efter att alltid utveckla vårt arbete framåt.

Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering med lika möjligheter för alla. Vi tillämpar individuell lönesättning och erbjuder våra anställda semesterväxling samt subventionerad friskvård och ersättning för patientvårdsavgift upp till högkostnadsskydd.

Omfattning/Varaktighet
Tjänsten är tillsvidare 100 %


Tillträde
Efter överenskommelse

Välkommen med din ansökan senast 2023-11-19.

Ersättning
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Flens kommun (org.nr 212000-0332), https://www.flen.se/sv/Om-Flens-kommun/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb1/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Flens Kommun

Kontakt
Fackliga företrädare nås via Kontaktcenter,
0157-43 00 00

Jobbnummer
8232592

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Flens Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Flens Kommun: