Erfarna kravanalytiker till nästa generations förmånssystem
Pensionsmyndigheten / Datajobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Ospecificerad arbetsort eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Ospecificerad arbetsort Vill du vara med och utveckla en av Sveriges modernaste myndigheter? Hos oss pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete och just nu står vi inför uppgiften att bygga framtidens plattform för hantering av hela Sveriges pensionsförmåner.
I framtiden lever vi längre ? detta påverkar oss!
Vår vision är att göra pensioner enklare. Att utveckla digitala tjänster är ett viktigt uppdrag: i framtiden ska fler kunna göra sina ärenden på webben och automatiserade system ska effektivisera handläggningen. Vi ska kunna hantera åtta miljoner användare och värden upp till tio procent av Sveriges BNP. Det ställer höga krav på teknik, användbarhet och säkerhet. Vi bygger det med agil affärsutveckling där vi arbetar tillsammans tvärs över hela organisationen.
Till vår utvecklingsavdelning söker vi nu erfarna kravanalytiker som brinner för förmånssystem och att skapa digitala automatiserade flöden. Du kommer att arbeta med den systemförnyelse som pågår och/eller utveckling av vår webb.
Vi erbjuder:
• Spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör
• Utvecklande arbete på modern myndighet med höga framtidsambitioner
• Som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan arbete och fritid
I utvecklingsavdelningens uppdrag ingår att driva myndighetens strategiska verksamhetsutveckling i riktning mot myndighetens vision; att göra pensioner enklare för att alla ska kunna leva i nuet. Det innebär att driva och genomföra aktiviteter och projekt som syftar till att realisera framtidsbilden utifrån utvecklingsinriktningarna kundcentrering och digitalisering. Arbetet förutsätter med andra ord en förmåga att driva digital utveckling utifrån kundbehov.
Vi är idag cirka 60 medarbetare som arbetar på ett konsultativt sätt och till stor utsträckning i projektform. All förändring sker i nära samverkan med de avdelningar och staber som berörs av förändringen. Arbetet innebär även samverkan med andra myndigheter och organisationer.
Vi söker dig som har intresse för att utveckla tjänster och att få en grupp människor att prestera tillsammans. I din roll som kravanalytiker kommer du att identifiera verksamhetens önskemål och behov, leda analysarbete, delta i projektarbete och förvaltningsarbete. Vi arbetar tvärfunktionellt i agila team där kravanalytiker är en av flera förmågor. Du kommer jobba tillsammans med utvecklare, testare, specialister mfl. Du ingår också i kompetensgruppen Verksamhets- och kravanalys på utvecklingsavdelningen.
I projekt och förvaltning är du en viktig länk mellan verksamheten och IT och det är därför viktigt att du förstår tekniken i stora flödesbaserade system och digitala kanaler. Du är en förebild på avdelningen och föreslår proaktivt förslag kring förbättringar och förändringar.
Publiceringsdatum2019-04-10Erfarenhet och utbildningVi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet
• Dokumenterad erfarenhet av att leda och planera analysarbete
• Flerårig erfarenhet av att leda kravarbete och skriva krav (användningsfall/use case samt user stories)
• Flerårig erfarenhet av arbete med traditionella och agila arbetsmetoder
• Erfarenhet av arbete med stora komplexa system (t ex ärendehanteringssystem) med många verksamhetsregler
• Erfarenhet och goda kunskaper av att driva verksamhetsutveckling/tjänsteutveckling
• Arbetat självständigt med utredningar och analyser
Meriterande är:
• Certifierad kravanalytiker
• Erfarenhet av systemnära kravarbete
• Erfarenhet som testare eller utvecklare
• Erfarenhet av arbete med servicedesign/interaktionsdesign/UX
Dina egenskaperFör att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap och utvecklas tillsammans med dina kollegor.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du har lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både projektmedlemmar, chefer och medarbetare. Det är viktigt att du har en god förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt.
I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig informationPlaceringsort är på något av Pensionsmyndighetens kontor. Vi finns i Stockholm (Hornstull), Luleå, Gävle, Söderhamn, Karlstad, Halmstad, Växjö och Visby. Intervjuer sker i Stockholm.
Tjänsten är tillsvidare och vi tillämpar provanställning om 6 månader. Då myndighetens verksamhet bedrivs på åtta verksamhetskontor kommer video- och telefonmöten samt resor förekomma i tjänsten.
För mer information:
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet
För mer information kontakta gruppchef Emelie Bäckman 010-454 27 89.
Fackliga representanter:
Linda Modin, SACO, 010-454 33 36
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53
Diarienummer för rekryteringen är PSL 2019-64
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-04-30
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2019-64
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPensionsmyndigheten
AdressPensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Ospecifierad arbetsort
KontorsadressHornsgatan 168
Jobbnummer 4724451
Observera att sista ansökningsdag har passerat.