Enhetschef till Tolk- och översättarverksamheten på Rättsavdelningen

Kammarkollegiet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kammarkollegiet i Stockholm, Karlstad, Härnösand eller i hela Sverige

Vill du arbeta på en myndighet med hög utvecklingstakt där du får växa tillsammans med duktiga kollegor? Har du tidigare erfarenhet av att arbeta som chef inom statlig verksamhet och vill bidra till Kammarkollegiets fortsatta resa? Då har vi en spännande tjänst att erbjuda dig!

Verksamheten
Vi är en prestigelös arbetsplats som tror på att vi är bäst tillsammans. Vi sitter i aktivitetsbaserade och nyrenoverade lokaler på Slottsbacken i Gamla stan.

Rättsavdelningen söker en enhetschef till Tolk- och översättarverksamheten. Enheten ansvarar för auktorisation av tolkar och översättare, registrering av utbildade tolkar och tillsyn över auktoriserade tolkar och översättare. Enheten är nyinrättad då verksamheten tidigare ingick i den Offentligrättsliga enheten. Enheten står inför en förändringsresa där fem av elva medarbetare ska vara placerade i Härnösand fr.o.m. våren 2024 på grund av ett regeringsbeslut om utlokalisering. Detta skapar möjligheter men också utmaningar.

Rättsavdelningen består för närvarande av en stab som ansvarar för registratur, arkiv och verksjuridik och tre enheter. De tre enheterna Förvaltningsenheten, Offentligrättsliga enheten och Processenheten ansvarar för många olika verksamheter som t.ex. registrering av trossamfund, resegarantier, partiinsyn, prövning av ansökningar om ändringar av en stiftelses föreskrifter, kanslistöd åt olika statliga nämnder, inkassoverksamhet och miljömål avseende vattenkraft.

Tjänsten som enhetschef
Som enhetschef på Kammarkollegiet är du arbetsgivare, verksamhetsföreträdare och ledare. Du ansvarar för personal, verksamhet och budget. I rollen som enhetschef arbetar du verksamhetsnära och utvecklingsorienterat. Det ingår att vara tydlig i ledning, styrning och kommunikation och ditt huvudsakliga ansvar är att leda och utveckla verksamheten på enheten. Det innebär bl.a. att tydliggöra och följa upp aktiviteter som leder till att verksamhetens mål uppfylls och främja utvecklingen för att möta omvärldens behov och myndighetens uppdrag. Du bidrar vidare till tydliga arbetsprocesser och skapar engagemang och delaktighet för en effektiv verksamhet. I rollen ingår också kontakter med andra myndigheter och externa aktörer. Du ingår i Rättsavdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

Publiceringsdatum
2022-11-22

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• akademisk examen inom juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren finner är relevant för tjänsten
• flerårig relevant erfarenhet av ledarskap med personal-, verksamhet- och budgetansvar inom statlig verksamhet
• erfarenhet och/eller intresse av att leda medarbetare på distans
• erfarenhet av att leda och driva förändringsarbete och verksamhetsutveckling
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift

Meriterande

• kunskap och intresse för tolk- och översättarfrågor
• erfarenhet av att arbeta med en utåtriktad verksamhet där bl.a. extern samverkan och kontakt med media ingår

Dina personliga egenskaper
För att lyckas har du en personlig mognad, ett gott omdöme och hög integritet. Du har stort intresse och fallenhet för ledarskap och förmåga att leda andra genom att skapa engagemang och delaktighet i en effektiv verksamhet. Du ser utmaningar som något positivt och utvecklande. Du är engagerad och har lätt för att samarbeta. Du arbetar strukturerat med komplexa frågor och har helhetssyn. Dessutom är du en skicklig kommunikatör och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt.

Vi fäster mycket stor vikt vid ditt ledarskap och dina personliga egenskaper.

Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är tills vidare som inleds med sex månaders provanställning.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 15 december 2022.

Kontakt
Om du har några frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta

Elisabeth Hammar, avdelningschef, telefon 08-700 08 26
Anette Bergholm, enhetschef, telefon 08-700 06 08

Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 - 700 06 40

Övrig information
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kammarkollegiet - en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer - framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kammarkollegiet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kammarkollegiet (org.nr 202100-0829), http://www.kammarkollegiet.se

Jobbnummer
7194959

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kammarkollegiet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kammarkollegiet: