Enhetschef romskt informations- och kunskapscenter i Göteborg

Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice i Göteborg

"Enklare vardag i en hållbar och öppen stad" är vår vision! Konsument- och medborgarservice målsättning är att underlätta för boende, besökare eller företagare som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar service för Göteborgs Stad. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar service och e-tjänster, samordnar och utvecklar digitala kanaler, konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning samt energi- och klimatrådgivning. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och Fairtrade City Göteborg. Två av våra nyaste uppdrag är att starta ett Romskt informations- och kunskapscenter samt att stötta stadsdelarna i deras arbete att öka göteborgarnas möjlighet till delaktighet och inflytande. Sedan årsskiftet ingår också Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet i vår förvaltning. Vi är då drygt 150 medarbetare.
Vi erbjuder en arbetsplats med verksamheter i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Förvaltningen ligger centralt i Göteborg i trevliga lokaler. Vi har medarbetarförmåner så som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.



Publiceringsdatum
2017-02-13

Arbetsuppgifter
Kommunfullmäktige har beslutat att inrätta ett romskt informations- och kunskapscenter (RIKC) med placering på förvaltningen Konsument- och medborgarservice.
Syftet med RIKC är att den romska befolkningen ska ha likvärdiga möjligheter i livet som den icke-romska befolkningen.
Centret kommer att ha ett tudelat uppdrag. Den ena delen syftar till att utveckla offentlig verksamhet för att ge en likvärdig service till romer. Den andra delen handlar om att ge stöd och rådgivning direkt till romska grupper och individer. Det är viktigt att öka kunskap och kompetens om romers situation bland annat inom offentlig förvaltning och att öka förtroendet dem emellan. Verksamheten syftar också till att öka förtroendet mellan den romska minoriteten och majoritetssamhället.
I uppdraget ingå det att bygga upp, organisera och utveckla RIKC, i nära samverkan med den romska minoriteten och på sikt även andra aktörer såsom Västra Götalandsregionen (VGR) och Göteborgsregionens kommunalförbund (GR). Som enhetschef svarar du för ledning och utveckling av enheten vilket bland annat innebär att driva frågor som rör romers inkludering utifrån perspektivet mänskliga rättigheter inom samhällets alla områden.
Du ska bidra till att öka det ömsesidiga förtroendet mellan majoritetssamhället och de romska grupperna. I uppdraget ligger att öka kunskapen om verksamheten ute i staden, att samarbeta med stadens verksamheter och att skapa och upprätthålla relevanta nätverk.
Enhetschefen rapporterar till verksamhetschefen för Hållbar utveckling och i förekommande fall till nämnden samt andra organ i staden. I rollen ingår personal- och budgetansvar.


Kvalifikationer
Vi söker dig med minst två års chefserfarenhet från exempelvis en politiskt styrd komplex organisation.
Du har relevant högskoleutbildning eller dokumenterad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har även god kunskap om strategiskt arbete inom området mänskliga rättigheter.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet från arbete med mänskliga rättigheter och minoritetsfrågor gärna med romsk inkludering
• övergripande kunskap och intresse om romsk historia, kultur och språk
• erfarenhet av kommunal verksamhet

Som enhetschef kommer du att ansvara för en komplex organisation med många aktörer involverade. Du har ett nära samarbete med medborgare och organisationer som till exempel VGR och GR i utformandet av verksamheten. Det krävs att du är inlyssnande samt har en god samarbets- och kommunikationsförmåga för att få en effektivt fungerande verksamhet.
Vi söker därför en person som tillför entusiasm och energi och vi ser gärna att du praktiserar ett situationsanpassat ledarskap. Du kan uppmuntra till såväl goda prestationer, som till teamkänsla och hög motivation. Vi ser en person som vågar tänka nytt och arbetar medskapande samt är öppen för otraditionella lösningar. Du tar dig an utmaningar, driver frågor framåt och når resultat.
I din roll som enhetschef kommer du att påverka andra personer inom organisationen, såväl medarbetare som chefer. Därför lägger vi stor vikt vid att du är prestigelös, lyhörd och tydlig i kommunikationen med andra.
Det är viktigt att du har ett starkt samhällsintresse och värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.

Övrig information
• Ytterligare krav för tjänsten är mycket god förmåga att hantera olika IT-system.


ÖVRIGT
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-12
Ange följande referens när du ansöker: A407922
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Rebecca Palosaari Fogler 031- 368 08 33

Företag
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice

Adress
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg

Kontorsadress
Ekelundsgatan 1

Jobbnummer
3316692

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice: